Köksfläktsrör genom kattvind

4k läst  5 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag håller på att isolera min övervåning och har valt att isolera helavägen ut
    till takfoten. Alltså isolerar jag in mina kattvindar. Allt var frid och fröjd tills jag
    stötte på röret från köksfläkten som går upp i en av kattvindarna (alltså bakom
    stödbene) och genom taket. Den del av röret som går fritt är isolerat.

Nu till min fråga. Vad är riskerna med detta rör om man isolerar in det? Jag antar att den redan existerande isoleringen runt röret
    syftar till att hindra kondens (jag vet inte riktikt varför jag tror det ...). Kan jag sätta en luftspalt som omsluter detta rör och lägga isolering mot yttertaket så att röret går igenom min isolering (är dte någon som fattar detta...), eller finns det kondensrisker som gör att röret bör få gå i en oisolerad kattvind?

Tacksam för svar.

2. L
    Medlem Nivå 6

Re: Köksfläktsrör genom kattvind

Som jag ser det, isoleringen runt röret skall hindra röret från att bli avkylt av den kalla luften i kattvinden, med risk för kondensutfällning på insidan och dropp i köksfläkten.
    En viss brandskyddsaspekt kan man också tänka sig, brand i köksfläkt kan uppstå om det är dåligt rengjort. fast det var nog värre förr, numera avskiljs det mesta fettet i filter i fläkten. Sotaren bryr sig heller inte om köksfläktar längre.

Så enda nackdelen med att isolera som du tänkt är för framtida ev. byte av imkanal till fläkten eller stosen på taket. Är det gamla grejor kanske du ska överväga ett nytt rör+takstos, så behöver du inte riva upp det på 50 år eller så.

3. K
    Medlem Nivå 1

Tackar för svaret. Huset är nytt så det betyder att det bara är att ståpå alltså.

4. H
    Moderator · Nivå 25

Du har krav på brandisolering av imkanalen, den isolering du ser är antagligen avsedd dels att motverka kondens, dels en brandisolering.

kravet är att det skall kunna brinna i 15 minuter inne i kanalen utan att branden sprider sig i de utrymmen som kanalen går igenom. Det anses uppfyllt om kanalen är isloerad med 30mm stenull (glasull duger inte). Alternativt kan man klä in kanalen med gips elller liknande.

5. T
    Medlem Nivå 4

Kraven på brandhärdighet varierar lite grann. Du skriver 15 minuter, men det beror lite på. Brandkårens insatstid är något som vägs in när man ska bestämma brandhärdigheten. Bor man nära brandkåren räcker säkert 30 mm. Bor man långt bort kan kravet helt plötsligt vara 60 minuter. Ganska logiskt, om man tänker efter (innan det brinner).
    Tartan

6. chris47
    Medlem Nivå 8

När du går igenom luftspalten ska masoniten tätsluta runt röret. Använd åldersbeständig plasttejp. Försök få det relativt tätt, så du undviker köldbryggor. När du blåser dit isoleringen ska ingen isolering heller nå yttertaket om du gjort det riktigt.
    /CC

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: