Har en Siemensfläkt av modellen HBD-DA58-8 som vägrar acceptera att jag rengjort filtret.
Det började med att de upplysta siffrorna som indikerar vilken hastighet fläkten går i bytte från gröna till röda. Efter ett par dagar började filterknappen blinka.
Rengjorde filtret i maskin och det är nu helt rent, men trots det blinkar lampan ibland och siffrorna är fortfarande röda. Ringde Siemens support och de kunde inte svara på varför siffrorna var röda och vad det indikerade...
Min fundering är hur fläkten mäter hur smutsigt filter är? Kanske är själva sensorn smutsig som gör att det fortsätter larma.
Om någon vet vad röda siffror betyder vore det också intressant (de ska vara gröna).
-
28 dec 2022 15:46 #1
-
Medlem · 380 inlägg 28 dec 2022 19:42
-
-
28 dec 2022 21:35 #4
Ja, jag har nollställt. Då slutar det larma på lampan men siffrorna är fortfarande röda. Efter ett tag blinkar lampan igen (några dagar senare). Filtret är väldigt rent i mitt tycke.
Det jag inte förstår är hur varken manualen eller Siemens support kan berätta vad röda siffror indikerar. Funktionen finns ju så den här ju ett syfte? -
28 dec 2022 21:40 #5
Har likadan fläkt .och mina siffror har alltid varit röda
-
28 dec 2022 21:45 #6
Oftast när man blåst på ordentligt. De går tillbaka till röda snart ingen dock...
Färgen spelar väl ingen roll.. Mer att de är ett symptom på att nåt kan vara knas. I övrigt fungerar fläkten bra (förutom återkommande "rengör filtret" då).
Kärnfrågan jag vill jag svar på är hur smutsnivån mäts. En ökad resistans? -
28 dec 2022 21:55 #7