Köksfläkt via ventilgång???

6k läst  10 svar

1. B
    Medlem Nivå 3
    En bekant med gammal bostadsrätt från 1950- talet saknar köksfläkt. I köket finns den vanliga ventilationen som var vanlig vid denna tid : en ventil med självdrag troligen en tegelgång. Får man koppla in en köksfläkt här eller är det bara kolfilterfläkt som gäller????

2. M
    Medlem Nivå 1
    När de gäller gammla självdrags-system gäller att man måste trycktesta självdragskanalerna först. Detta pga att en köksfläkt komer skapa ett tryck i kanalerna och då måste kanalerna vara tillräkligt täta för att din orena luft inte ska kunna påverka eller komma in till någon annan lägenhet.
    Vem som gör sånt här idag vet jag inte, ventilationsfirma alternativ sotare.

3. V
    Medlem Nivå 1
    Som regel kan du räkna med att kanalen inte är tät!

En lösning på detta är att sätta in ett insattsrör i skorstenen. Kostar ca 950 kr /meter

För att svara på frågan vem som provtrycker så är det vanligast att sotaren gör det

4. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    Tänk även på att kolla hur din självdragskanal ser ut där den slutar på taket.
    Finns många äldre hus där man har olika varianter av gemensamma huvar/skorstenar, risken är då att man blåser ner matos till grannen.

5. H
    Medlem Nivå 2
    Lite O/T men kanske inte...

Köpt en äldre hus från '39, köksfläkten var inte världens bäste, och när jag bytt fläkten nu luktar det överallt i huset när vi stekar maten... tom i tvättstugan där vi hänger upp kläderna på tork.

Antagligen måste jag sätter in en sån rör i skorsten/självdragskanalen.... men undrar om detta kan kallas för dold fel????

Tips, synpunkter...??

Hammer

6. S
    Medlem Nivå 7
    Köpt ett hus från -39 och undrar om otät skorsten är ett dolt fel ?

Herrregud......

7. A
    Medlem Nivå 5
  8. H
    Medlem Nivå 2
    Jag undrade bara om detta kan kallas för dolt fel, så kasta inte bibeln på mig nu Somelvis... M-Kay!

Jag kontaktade säjlaren igår och hon sa att kommunen hade gjort besiktning och provtryckning av skorsten, samt att skorstens fejare hade godkänt köksfläkt installation.

Sedan ringde jag kommunen. Fick höra att dom har varit har en gång sedan 1970, och detta var i 1997! Och vid detta besök gjordes aldrig provtryckning, endast rensning av kanalen för just köksfläkten.

Dom kommer 31:e mars för att rensa och provtrycka.

Osynligt fel eller dolt fel spelar inte så stor roll, säljaren har ljugit om detta. Men...... Faktum är att advokatkostnader kanske bli mer än att bara åtgärda problemet själv.

Hammer.

Herregud............... ;-)

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Det finns inte en chans att detta skulle gå som dolt fel. Inte heller som en felaktig utfästelse från säljaren, inte om uttalandet var så allmänt som du beskriver.

Om han hade sagt "Sotaren var här förra månaden, och provtryckte. Resultatet var utan anmärkning". Om då fakta hade varit att han var där 1997 och utan att provtrycka. Då hade saken KANSKE varit i ett annat läge. Observera att bara för att sotaren inte i sina register har en anteckning om att det provtrykts, så är det inget bevis för att det inte gjorts en provtryckning.

Dessutom så har tydligen säljaren gjort uttalandet nu, efter att ni har köpt huset? Då har det överhuvudtaget inget värde alls. Säljaren kan i vissa fall göras ansvarig för felaktiga utfästelser som är gjorda före köpet. Uttalanden som ligger till grund för köparens val att köpa huset för det pris köparen bjuder.

10. Carnivore
    Medlem Nivå 5
    Borge: Jag har suttit i styrelsen för ett hus byggt 1929 och där står det i stadgarna att du enbart får använda kolfilterfläkt för att din matos inte skall spridas till grannarna. Förmodligen finns något liknande hos din bekant, om inte annat kolla med styrelsen, de borde ha kännedom om det hela.

11. S
    Medlem Nivå 7
    Man provtrycker endast rökgaskanalen, ej ventilationskanaler. Rökgaspipan kan orsaka brand och är därför vital.
    Om säljaren hävdar att skorstenen är provtryckt så kan den mycket väl vara det, finns fler än sotare som kan göra det och är behöriga för ett sådant jobb.

Jag har 6 ventilationskanaler och 1 rökgaskanal i min skorsten, skulle aldrig nånsin få för mig att provtrycka 6 ventilationspipor.

Skorstenar slits, särskilt om man inte längre eldar i huset.
    Utan värme från rökgaskanalen kan en schysst skorsten kan bli otät på en vinter pga nedfallande regn och påföljande minusgrader vilket orsakar frostsprängning av murbruket vilket är det som tätar mellan tegelstenarna.

Hursomhelst, en skorsten från -39 är snart 70 år och då bör man knappast förvänta sig täthet.
    Det har på något vis gått snett med dolda fel och vad köpare förväntar sig av gamla hus.
    Det kan heller aldrig nånsin bli till ett dolt då det är mycket enkelt för en ventilationsfirma eller sotare att skicka ner en kamera och provtrycka om det anses nödvändigt.
    Det är köparens undersökningsplikt , typ......

Mvh

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: