Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Köksfläkt med extern motor?

1. E
    Husägare · Kalmar · 166 inlägg

EPG

Husägare
    Nu när jag håller på att bygga om köket så tänker jag mig att skaffa en inbyggnads köksfläkt i skåpet över spishällen.
    Murstocken som immkanalen går ut i sitter drygt en och en halv meter bort så slangen måste ju gå igenom några skåp.
    Det jag därför funderar på är att sätta en inlinefläkt för 125mm spirorör horisontellt uppe i ett av skåpen som slangen annars skulle ha gått igenom för att på så sätt dels få en kortare slang (ersätts ju av rör och inlinefläkten en del av sträckan) men även få en lite tystare spisfläkt plus att jag får lite mer plats i skåpet över spishällen.

Finns det någon som har något bra tips om en sådan fläkt?

2. L
    Medlem · 1 inlägg

Lafon

Medlem
    Hej

Kolla på fjäråskupan, dom har lite olika modeller med extern motor

Mvh

3. electroluxaren
    Medlem · - · 12 095 inlägg
    Fundera på brandskyddet i så fall

4. E

EPG

Husägare
    Jag kanske skulle ta en bild och skicka till dem så får vi se vad de svarar.
    Jag blev tipsad om dem på ett annat ställe tidigare idag nämligen :)

5. E

EPG

Husägare
    Vad menar du?
    Meningen är väl att man ska byta ut slangen när den är så pass flottig på insidan att den kan utgöra en brandrisk?

6. electroluxaren
    Medlem · - · 12 095 inlägg
    fläktmotorn måste kunna inspekteras och rengöras samt isoleras
    kolla med din sotare så kan de förklara

7. E

EPG

Husägare
    Okej, tack för tips! :cool:

8. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 13 487 inlägg
    Egentligen så ska det inte någon del av imkanalen bli fettig, fettfiltret i spiskåpan ska fånga upp fettet, men lite smiter alltid igenom.
    Sen ska man rengöra fettfiltret tillräckligt ofta, hur ofta beror bl.a. på hur mycket fet mat man tillagar.

Det behövs bara lite fett för att det ska utgöra en brandrisk.
    Det är sällan fettet i imkanalen som börjar brinna utan det är fettet i fettfiltret.

Förr, fram till någon gång på 90-talet så ingick rengöring av spisfläkt/kåpa samt imkanal i den sotning som sotaren gör.
    Men nu ligger det på fastighetsägaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.