Byggahus.se

Köksfläkt med extern motor

1. O
    Medlem Nivå 1
    Är ute efter en köksfläkt (för extern motor) som monteras under underskåpen (gärna utdragbar och slimmad).
    Det verkar vara väldigt begränsat med denna typ och konstigt nog är dom dyrare utan motor än med...
    Borde man inte kunna ta bort motorn och koppla transformatorn mot den externa motorn istället, om transformatorn nu klarar effekten av den antagligen kraftigare motorn?
    Alla tips och idéer är varmt välkomna!

2. M
    Medlem Nivå 5
    Vi noterade samma fenomen när vi skulle skaffa fläkt med extern motor. Ville dessutom ha en frihängande fläktkåpa vilket minskade utbudet ytterligare, och priset steg med motsvarande...
    Jag tror att en av anledningarna till prislappen är att styrningsanordningen måste vara speciellt anpassad för extern fläkt. En annan att det är mindre vanligt/mer krångligt att montera in extern motor = mindre tillverkningsserier = högre styckepris.

Vi tordes dock inte testa med nån ombyggnation av fläkten, utan letade fram en fläkt med en något mer normal prislapp iallafall. Blev en "Opal extern fri" från Franke futurum, med tillhörande extern motor "Exhausto Franke futurum". Offerten vi fick från vår lokale elkedjan-butik låg för detta på 13305:- + 6975:- = 20280:-
    och då tog vi resten av vitvarorna från samma ställe, i samma offert. Detta i juni 2008.

3. O
    Medlem Nivå 1
    Tack för informationen!
    Jag är faktiskt sugen på att modifiera en befintlig fläkt eftersom jag inte hittar någon snygg fläkt utan motor.