Hejsan!
För något år sedan så slutade min fläkt fungera i styrka, den orkar knappt suga upp matos eller ångor. Jag har tagit ned fläktmotorn och rensat den på smuts och fett men det hjälpte inte. När jag håller fläkten horisontellt så kommer den upp i bra fart med luckan öppen men så fort jag stänger den så tappar den styrka.
Den startar inte av sig självt heller, jag måste nämligen "spinna" igång den för att den skall orka starta..
Jag har läst i lite forum om att den kan vara kondensatorn som lagt av vilket resulterar i att motorn inte får tillräckligt med kräm, samt att kullagren kan behöva bytas.
Iomed att den inte startar av sig själv utan behöver en skjuts - samt att den inte går på full effekt får mig att dra slutsatsen att det är kondensatorn. Kan detta stämma? Har ni några andra lösningar som funkat för er osv?
Vore tacksam för er hjälp!
För något år sedan så slutade min fläkt fungera i styrka, den orkar knappt suga upp matos eller ångor. Jag har tagit ned fläktmotorn och rensat den på smuts och fett men det hjälpte inte. När jag håller fläkten horisontellt så kommer den upp i bra fart med luckan öppen men så fort jag stänger den så tappar den styrka.
Den startar inte av sig självt heller, jag måste nämligen "spinna" igång den för att den skall orka starta..
Jag har läst i lite forum om att den kan vara kondensatorn som lagt av vilket resulterar i att motorn inte får tillräckligt med kräm, samt att kullagren kan behöva bytas.
Iomed att den inte startar av sig själv utan behöver en skjuts - samt att den inte går på full effekt får mig att dra slutsatsen att det är kondensatorn. Kan detta stämma? Har ni några andra lösningar som funkat för er osv?
Vore tacksam för er hjälp!
Hej, Skulle satsa på kondensatorn , den torkar ut med åren. Har samma fel på en annan elgrej här som jag måste byta ibland och som sitter utsatt för värme.
2uF450V -> Elfa Distrelecs artikelnummer: 301-19-908,
37,10 (exkl. moms)
2uF450V -> Elfa Distrelecs artikelnummer: 301-19-908,
37,10 (exkl. moms)
Supertack för det snabba svaret. Kondensatorn jag har nämligen inte någon bult, spelar det någon roll?H håbbe1961 skrev:
Hittade denna, kan den funka måntro?H håbbe1961 skrev:
Liknande trådar
-
Dåligt drag i kamin, öser rök- hur åtgärda?
Värme allmänt -
Det droppar vatten från köksfläkten. Kallrasskydd behövs visst - men hur högt ska jag sätta det?
Ventilation -
Dåligt tryck vatten-egen brunn
Vatten & Avlopp -
Köksfläkt suger dåligt i 70-tals hus
Ventilation -
Svart köksfläkt - bra eller dåligt?
Kök