Byggahus.se
Hejsan!
För något år sedan så slutade min fläkt fungera i styrka, den orkar knappt suga upp matos eller ångor. Jag har tagit ned fläktmotorn och rensat den på smuts och fett men det hjälpte inte. När jag håller fläkten horisontellt så kommer den upp i bra fart med luckan öppen men så fort jag stänger den så tappar den styrka.
Den startar inte av sig självt heller, jag måste nämligen "spinna" igång den för att den skall orka starta..
Jag har läst i lite forum om att den kan vara kondensatorn som lagt av vilket resulterar i att motorn inte får tillräckligt med kräm, samt att kullagren kan behöva bytas.
Iomed att den inte startar av sig själv utan behöver en skjuts - samt att den inte går på full effekt får mig att dra slutsatsen att det är kondensatorn. Kan detta stämma? Har ni några andra lösningar som funkat för er osv?
Vore tacksam för er hjälp!

• Kondensator till fläktmotor med specifikationer, potentiell orsak till svagt fläktdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på fläktmotor med specifikationer KFB 140 S, 230V, 0,40A, 92W, CE-märkt samt smuss- och fettbeläggning synlig.
    Skapa konto
Hej, Skulle satsa på kondensatorn , den torkar ut med åren. Har samma fel på en annan elgrej här som jag måste byta ibland och som sitter utsatt för värme.

2uF450V -> Elfa Distrelecs artikelnummer: 301-19-908,
37,10 (exkl. moms)

H håbbe1961 skrev:
Hej, Skulle satsa på kondensatorn , den torkar ut med åren. Har samma fel på en annan elgrej här som jag måste byta ibland och som sitter utsatt för värme.

37,10 (exkl. moms)
Supertack för det snabba svaret. Kondensatorn jag har nämligen inte någon bult, spelar det någon roll?

H håbbe1961 skrev:

37,10 (exkl. moms)
Hittade denna, kan den funka måntro?

• Hand håller en kondensator med tekniska specifikationer synliga, tänger i bakgrunden.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.