Byggahus.se

Köksfäkt i hus med självdrag?

1. T
    Medlem Nivå 6
    Denna fråga har inget med byggnadsvård att göra men jag antar många här inne har hus med självdrag så därför provar jag här.
    Ska totalrenovera mitt kök i ett hus från 1913 som har självdragsventilation och funderar nu på hur jag ska göra med köksfläkt. Har idag en kolfilterfläkt och har ingen imkanal i skorstenen, så jag funderar nu på att dra en ny separat imkanal så man kan sätta in en riktig fläkt för att få bättre utsug av mat/stekos.
    Men hur fungerar de ihop med självdraget, kan det bli baksug i självdraget då man kör köksfläkten?
    Vi eldar också mycket i vedspisen då vi har direktverkande el och för att hålla igång självdraget, så samma fråga här, är det risk att det slocknar i vedspisen eller till och med baksug så det börjar dra in rök när man kör köksfläkten?
    Hur har ni gjort med fläkt i köket på era hus?

2. D
    Medlem Nivå 8
    Jag hade tidigare självdrag samt öppen spis med insats i mitt hus från -59. Hade inga problem varken med baksug i självdraget (mer än vanligt) eller i spisen. Normalt är ett ändre hus inte tillräckligt tätt för att det skall bli problem.

Rekommenderar absolut att dra ut köksfläkten! Då finns dessutom möjligheten att använda köksfläkten för att öka luftombytet när självdraget fungerar dåligt (jag kör ofta köksfläkten på sommarkvällar tillsammans med öppna fönster för att vädra)

3. G
    Medlem Nivå 5
    Hos mina föräldrar så om man kör köksfläkt+Badrum samtidigt så drar det in genom frånluften(i skorstenen) vilket medför att det kommer in sot om man eldar samtidigt.
    Då är ju dom så smarta att dom löst det genom att ha proppat igen frånluften :screwy:

Men det är väl bara att du testar. Om det skulle behövas för dig så är det väl bara att sätt in en tilluftsventil sen.
    Sen en annan sak, skulle jag ha möjlighet skulle jag ha min köksfläkt på taket. Skulle va otroligt skönt att slippa fläktljudet när man lagar mat i köket! Det skulle jag betala många tusen extra för!

4. T
    Medlem Nivå 6
    Men då satsar jag nog på en imkanal, tack för svaren.
    Tar dock gärna emot fler synpunkter om så finns.

5. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Har självdrag, öppen spis med insatts och köksfläkt till kanal i skorstenen, inga problem alls, jag har öppet mellan kök och vardagsrum, det är typ 3 meter mellan öppna spisen och köksspisen.

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Hemma hos mig kan det hända att det ryker in en aning när man tänder i rörspisen om köksfläkten är på. När det väl brinner är det inga problem, det är bara när man tänder som man kan behöva stänga av fläkten.

7. T
    Medlem Nivå 6
    Ja det är ju inga större problem att se till att fläkten är avstäng under uppstarten av brasan.