personstarthumb-up

Köksblandare utan backventil / Återströmningsskydd

172 läst  2 svar

1. S
    Medlem Nivå 6
    Jag letar efter en köksblandare utan backventil, det kallas väl för återströmningsskydd vad jag förstår?

Jag vill enkelt kunna tömma vatten i stugan på hösten, jag dragit PEX-slang som ligger i fall hela sträckan från diskbänk till hydrofor i källaren.

Nu vill jag vara säker på att om jag öppnar blandaren helt ska allt vatten rinna ur i avtappningen jag satt under hydrofortanken.

Vilka köksblandare är utan utan backventil idag, jag vill helst ha en ettgreppsblandare och inte vanliga kranar.

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 15
    Det är nästan bara termostatbladarna som behöver backventiler på varm- & kallvatten, anledningen till att termostatblandarna måste ha det är att man stänger av det blandade vattnet, i en engreppsblandare stänger man av varm- & kallvattnet var för sig.

3. N
    Medlem Nivå 2
    Varför inte köpa den blandare du vill ha och sedan under diskbänken sätta ett T-rör med en ballofix på sticket så att du kan öppna där när du ska lufta ledningen?

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: