Byggahus.se
Vi skall köpa blandare till köket och en av dom skall vara med utdragbar/rörlig pip.
Många VVS:are tycker ju att det är struligt med dom utdragbara och att dom inte håller i längden, så vi har tittat lite på typen som Mora One Miniprofi där slangen går i en båge istället för inne i röret.
Är denna mer hållbar, fördelar/nackdelar.

Någon som har erfarenheter kring detta?

/Tobias

• mora one miniprofi.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Hemmakatten
Har ingen aning om hållbarheten. Men snygg är den!

• Gilla
Tobias.hagg
  • Laddar…
Vi har utdragbar pip sedan 7 år tillbaka. Fungerar utmärkt och har inte gått sönder. Används dock ganska sällan i vårt hushåll, men praktiskt i visa situationer. Antar att den är lite krångligare att montera och därav smutskastningen ;)

• Gilla
Tobias.hagg
  • Laddar…
Vi bygger nytt kök nu och efter att ha haft både utdragbar, standard fast och en med "fjäder" (Ikeas Vimmern) faller valet på det sista, dvs "fjäder". Jag lagar mat 1-3h per dag minst och jobbart i rest-kök 10 år, sliter nog lite mer än gemene man i den och växlar gärna mellan stråle och dusch. Den fjädrande effekten känns stabil och med lite motstånd, medan den modellen ovan du visar som jag upplevt i andra kök har en tendens att kännas /se sliten ut rätt fort, detta kan såklart vara märke/kvalitetsfråga.
Så klart min högst personliga men beprövade åsikt :)

vimmern-kitchen-mixer-tap-dishw-shut-unit__0614741_PE687052_S5.JPG

• Gilla
nerdybynature och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Vi provar den som är på bilden i första inlägget så får vi se hur det känns.
Om man enbart ska se det praktiskt så kan jag också känna att en med fjäder är mest hållbar.

Jag har den som du postat i första inlägget. Den är sjukt mycket smidigare än utdragsvarianterna enligt mig. Bara att rycka ut munstycket. Du kommer nog bli nöjd!

• Gilla
Tobias.hagg
  • Laddar…
Utdragbar eller riktbar har man ju egentligen bara nytta av om man har en ho modell större.

Nackdelen idag med dessa utdragbara varianter är att 9/10 har sopsorteringsutdrag i vaskskåpen och där är ofta väldigt väldigt trångt där bakom med alla vattenrör, avlopp, diskmaskinsslangar etc.
Detta gör att tyngden som sitter på slangen till blandaren väldigt gärna vill fastna och funktionen blir då därefter.

Absolut
Men vi har en rejäl ho.
Jag har dragit rören så vi har plats för vikten, men vi hoppar den modellen ändå.

Våran VVS rekommenderade att vi skulle sätta våran utdragbara vi köpt i tvättstugan istället för köket där vi planerat eftersom kopplingen var gänga med packning och de hade varit med om flera fall där det gängat upp sig och börjat läcka och har man då inte tätskikt (som i tvättstugan) så blir det fuktskador. Vi satte den i köket ändå då vi ju ville ha funktionen där och fungerat de 6 åren vi har haft den.

Inte säker om oron beror på dåligt kopplingsval eller om de helt enkelt inte visste hur mycket de skulle dra åt kopplingen för att den ska hålla tätt över tiden.

Någon som haft problem med läckage med denna kombination med utdragbar och koppling med packning?

Ytterligare en fördel med Moras miniprofi då att det inte är något extra undertill. Armen som håller slangen är dessutom bara att vrida undan om man ska in med en stor hink eller liknande

• Gilla
Tobias.hagg
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Våran VVS rekommenderade att vi skulle sätta våran utdragbara vi köpt i tvättstugan istället för köket där vi planerat eftersom kopplingen var gänga med packning och de hade varit med om flera fall där det gängat upp sig och börjat läcka och har man då inte tätskikt (som i tvättstugan) så blir det fuktskador. Vi satte den i köket ändå då vi ju ville ha funktionen där och fungerat de 6 åren vi har haft den.

Inte säker om oron beror på dåligt kopplingsval eller om de helt enkelt inte visste hur mycket de skulle dra åt kopplingen för att den ska hålla tätt över tiden.

Någon som haft problem med läckage med denna kombination med utdragbar och koppling med packning?
Dom flesta blandarna brukar gå att köpa både med 3/8 koppling med packning som du har eller med 10mm slätände.
Båda funkar, bara man inte kopplar 3/8 kopplingen med packning direkt på en klämringskoppling med tunn kant. Då kan packningen gå sönder.

T Tobias.hagg skrev:
Dom flesta blandarna brukar gå att köpa både med 3/8 koppling med packning som du har eller med 10mm slätände.
Båda funkar, bara man inte kopplar 3/8 kopplingen med packning direkt på en klämringskoppling med tunn kant. Då kan packningen gå sönder.
Då var min rörmokare antagligen bara ovan med denna lösning. Förhoppningsvis fick han till det så att det håller tätt

Rörligheten är ju minimal. Den blir ju nästan värdelöst dålig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.