Är det här användarfel eller skitmaterial?

• Antal röster
    11
Skumpe
Har fått någon slags skojmaterial i köksbänken i nya huset. Det reste sig direkt när det blev blött. Bilden är skarven mellan diskhon och köksbänken. Varför använder man material som sväller av vatten i direkt anslutning till just vatten?

Om jag blöter det igen och lägger på en rejäl vikt tror ni jag kan få ner det då? Eller är det ut med den här skiten och in med kvalitet? Lite jobbigt att få en udda skiva, det är ju det här skräpmaterialet i resten av köket också.

• Närkontakt av spricka mellan svart bänkskiva och metallkant, tecken på slitage och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skitmaterial i kombination med att skarven mellan ho och skiva skulle tätats bättre.

Det kommer inte gå att fixa tror jag.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Laminatskivor har i regel en kärna av spånskiva, mina klåparögon tycker nog att det ser felmonterat ut.

D
Skumpe Skumpe skrev:
Har fått någon slags skojmaterial i köksbänken i nya huset. Det reste sig direkt när det blev blött. Bilden är skarven mellan diskhon och köksbänken. Varför använder man material som sväller av vatten i direkt anslutning till just vatten?

Om jag blöter det igen och lägger på en rejäl vikt tror ni jag kan få ner det då? Eller är det ut med den här skiten och in med kvalitet? Lite jobbigt att få en udda skiva, det är ju det här skräpmaterialet i resten av köket också.
Om jag får vara fräck skulle jag säga en kombination av skitmaterial och riskinstallation. Nedsänkta hoar i organiskt brukar oftast innebära svarta mögelrosor i kanterna, förr snarare än senare.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
H hapazard skrev:
Skitmaterial i kombination med att skarven mellan ho och skiva skulle tätats bättre.

Det kommer inte gå att fixa tror jag.
Är det bara riva ut då? Det blir ju inte snyggt med olika skivor i köket.

Skumpe
D datja skrev:
Om jag får vara fräck skulle jag säga en kombination av skitmaterial och riskinstallation. Nedsänkta hoar i organiskt brukar oftast innebära svarta mögelrosor i kanterna, förr snarare än senare.
Jag håller med, varför gör man så? Billigt?

Skumpe
H Huzzbutt skrev:
Laminatskivor har i regel en kärna av spånskiva, mina klåparögon tycker nog att det ser felmonterat ut.
Hur skulle det monteras då?

D
Skumpe Skumpe skrev:
Jag håller med, varför gör man så? Billigt?
Nej, dyrare och dummare. Men trendigt då och då under de senaste 20 åren.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Skumpe
Fler bilder på skiten.

Felmonterat?

• Närbild på en möjlig felmontering med synlig rost mellan övre ytskikt och underliggande metallprofil.
    Skapa konto
  • Närbild på anslutningen mellan köksbänkskiva och front med möjlig felmontering.
    Skapa konto
Skumpe
D datja skrev:
Dyrare än vad?

D
Skumpe Skumpe skrev:
Är det bara riva ut då? Det blir ju inte snyggt med olika skivor i köket.
I det hus vi köpte hade förra ägaren hakat på modet så vi hade svartmögliga ekskivor omkring hoarna. Lösningen var att vi satte in en riktig plåtdiskbänk. De andra ekskivorna bort från vattnet var fräscha och behölls.

D
Skumpe Skumpe skrev:
Dyrare än vad?
Än riktig diskbänk.

D datja skrev:
Jag gissar att en rostfri diskbänk var minst dubbel så dyr som den där skitskivan.

Skumpe
D datja skrev:
I det hus vi köpte hade förra ägaren hakat på modet så vi hade svartmögliga ekskivor omkring hoarna. Lösningen var att vi satte in en riktig plåtdiskbänk. De andra ekskivorna bort från vattnet var fräscha och behölls.
Diskbänken är 1,5 meter och bänken är totalt 3 meter (diskbänk i rostfritt plus de här skivorna på var sida). Jag har nog aldrig sett en 3 meter bred diskho i rostfritt hos nån.

D
Skumpe Skumpe skrev:
Fler bilder på skiten.

Felmonterat?
Ser nu att du har en riktig diskbänk men spånskivan ligger för nära hon. Det var för lite skyddande fog. Men inte ens det brukar hjälpa (i det första kök jag byggde gjorde jag så och fick då istället se möglet växa i fogen, trots mögelskydd). Skaffa en diskbänk som går längre åt höger, om möjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.