Byggahus.se

Köks ventilation

1. N
    Medlem Nivå 1
    Ska renovera kök och den gamla ursågningen från taket för röret till Alliance fläkten sitter för långt till vänster.
    Dvs jag måste flytta hålet i taket ca 40 cm åt höger så att det kommer ner rakt ovan den nya fläkten .

Kanske svårt att visualisera , men är det bäste/enda lösningen på det ?

Och isf vad kan det kosta att flytta det, bor i 1½ plans villa med krypvindar så inget utöver utan standard hus.

Med vänlig hälsning

ska försöka ordna bild

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det behöver inte kosta någonting, om du gör det själv.

Förutom lite nya rörkrökar och rörbitar och kanske lite isolering.
    Såg och borr har du väl redan?

Och välkommen till Bygga Hus-forumet, Nilsonnyberg!

3. R
    Medlem Nivå 2
    Hej nilssonnyberg!

Jag satt i precis samma situation förra veckan. Istället för att riva ner innertaket o.s.v. löste vi det så att vi kapade röret från taket och förlängde ventilationsröret längs med taket till den korrekta/nya positionen (det nya röret blev som ett avlångt liggande S om du förstår vad jag menar). Röret som nu ligger utanför innertaket, kommer vi dölja med en "låda" som vi bygger längs med hela taket. På så sätt kan vi även bygga in spotlights i denna låda som då lyser upp diskbänken, diskhon etc. Det tyckte vi var den bästa/enklaste lösningen. Ventilationsfirman tog 1500kr + moms för jobbet och material.

4. N
    Medlem Nivå 1

Hej.
    Tror jag förstår hur du menar.
    Vi har liknande idag då röret ligger gömt bakom en liten låda jag byggt.

Kruxet som kommer är att det kommer vara helt öppet från diskbänken till taket vid fläkten så det måste i mina krassa byggkunskaper byggas ner igenom taket rakt över för att slippa dra det längs med inner taket en bit och sedan ner i fläkt kåpan.

Tack för svar iaf :), ska fota senare idag och lägga upp så jag inte rör till allt med mina förklaringar.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det enda "problemet" är väl vad som finns ovanför, och hur det ser ut på vinden där.
    Om det bara är en tom vind som ej är inredd där, så är det ju ingen stor affär att flytta röret ner till spisfläkten.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Och glöm inte brandisolering.

7. N
    Medlem Nivå 1
    Inget bjälklag eller dyligt på vind, bara skära ut i isoleringen och flytta röret så det löser sig på bästa sätt.
    Det är bara en krypvind på sidorna av huset som röret går upp igenom till stora vinden så det är bara flytta.
    Dock åker jag på byta morot till utsuget som sitter på taket , tack för alla svar med :)

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Morot?
    :eek: