När vi köpte huset satt det en sån här på väggen i förrådet som ligger i anslutning till garaget:
Rund knappsats med siffror för säkerhetskod till garageport, demonterad från vägg i förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då vi köpte huset av ett dödsbo var det ingen som kunde koden.
Den gamla knappsatsen monterades ner när förrådet fixades i ordning och är nu borta, troligtvis slängd.

Går det att skaffa en ny, liknande, och programmera in till garageportsöppnaren? Finns det någon universalmodell eller är de märkesspecifika?

Garageportsöppnaren är av, för mig, okänt fabrikat.
En gammal garageportsöppnare med knappsats monterad på en verkstadsväggs tak.
Skapa konto
Blå, gammal knappsats för garageport monterad på vägg med synlig kabel och avslagen display.
Skapa konto

Ta en bättre bild på plinten så man ser vad det står.

Öppnasignal är vanligtvis en slutning mellan 2 kablar, och går att använda vad som helst.

Var det kabel till kodlåset, eller var det trådlöst ??

Isakare Isakare skrev:
Ta en bättre bild på plinten så man ser vad det står.

Öppnasignal är vanligtvis en slutning mellan 2 kablar, och går att använda vad som helst.

Var det kabel till kodlåset, eller var det trådlöst ??
Det var trådlöst. Är primärt intresserad av ett nytt kodlås att sätta ute på fasaden. Sekundärt att ha en brytare inne på väggen i garaget, som då inte behöver vara trådlös.

EDIT:
Anslutningsblock med märkningar PB, GND, PE och +24 på en vit bakgrund.
Skapa konto

Vad står på etiketten med streckkkod som skymtar på en av dina bilder?
När det är trådlösa grejor måste man ofta hålla sig till originalprodukter.

E etompau skrev:
Vad står på etiketten med streckkkod som skymtar på en av dina bilder?
När det är trådlösa grejor måste man ofta hålla sig till originalprodukter.
Misstänkte nästan det.
Etikett med streckkod och siffror på en maskindel.
Skapa konto

Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Misstänkte nästan det.
[bild]
Jag får en del träffar om jag söker på "MR-II 800 keypad", det borde gå att hitta något lämpligt till din motor.

alm82 Andreas La Motte skrev:
Kan det vara en nordline?

[länk]
Har också sett den där, lite därav min fråga, så jag inte klickar hem något som visar sig vara inkompatibel med den motor jag har.

Kan tyvärr inte utläsa vilken fabrikat det är på motorn.

Detta är en Nordline:
Nordline garageportsmotor med två fjärrkontroller och en knappsats.
Skapa konto

Utseendemässigt lik den som sitter i mitt garage. Har även två identiska öppnare som de på bilden ovan, även om de är ganska slitna.
Sliten garageportöppnare i hand med knappsats och nyckelringar.
Skapa konto

Mycket tyder alltså på att det skulle kunna vara det fabrikatet. Eller?

Den SER åtminstone exakt likadan ut till modellen Intro. Kan hända att det är någon standard-grej som funkar till många olika fabrikat på samma sätt. Sen lär du behöva en manual till din motor som säger hur man lägger till en ny öppnare.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Den SER åtminstone exakt likadan ut till modellen Intro. Kan hända att det är någon standard-grej som funkar till många olika fabrikat på samma sätt. Sen lär du behöva en manual till din motor som säger hur man lägger till en ny öppnare.
Garageportmotor Intro av märket WINSOLWISMA, Modern design med röda accenter och varumärkeslogotyp.
Skapa konto

Detta är alltså Intro. Tycker inte att den liknar den jag har. Eller missar jag något här?

Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
[bild]
Detta är alltså Intro. Tycker inte att den liknar den jag har. Eller missar jag något här?

Nä, men kodlåset ser likadant ut. Undrar om det är en standard-produkt som säljs under många olika namn, de verkar ju inte ens orkat trycka tillverkarnamn på kodlåset :-)

Hittar denna hos Skånska byggvaror:
Kodlås för motoriserad garageport, rund design med upplysta siffror, Skånska Byggvarors reklambild.
Skapa konto

Utseendemässigt identisk med den jag tidigare haft, samt den Nordline säljer. Kollar sedan monteringsanvisningen de länkar till från sin sida:
Monteringsanvisning för Kodlås Krispol till garageportsmotor med beteckningen och instruktioner.
Skapa konto

Här förekommer "Krispol" två gånger, vilket även är märket på min garageport!
Jämför sedan inställningarna för kodlåset som säljs av Skånska byggvaror...
Monteringsanvisning för Krispol kodlås med beskrivning och programmeringsinstruktioner.
Skapa konto

...med det som Nordline säljer:
Monteringsanvisning för kodlås till Nordline garageport, med steg-för-steg instruktioner.
Skapa konto

Mycket tyder på att det är samma kodlås som säljs under olika namn, precis som @Tomtom79 föreslagit.

Du har 14 dagars ångerrätt om du beställer hem den så funkar den inte är det bara att skicka tillbaka

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.