Byggahus.se
Behöver byta låsen/handtagen på våra gamla altandörrar och har tittat på kodlås som alternativ till de gamla nyckellösningarna. Nyckeln ligger ju tyvärr i "närheten" och det känns inte så säkert. De försvinner dessutom ibland när de inte hamnat på sitt designerade ställe. Nu börjar de bli slitna och dåliga dessutom.

Dock när jag tittat på kodlås ser jag att det står "lås upp med sexsiffrig kod och lås enkelt med ett knapptryck"

Hmm jag vill inte låsa "enkelt med ett knapptryck" jag vill låsa med kod. Annars kommer väl barnen på att låsa ute mamma.... Finns det någon variant där man låser med kod? Alternativt har kod på utsidan också...

Jag har Assa 7810 och det är lätt att komma åt den röda låsknappen, så med barn är risken stor att handtaget av misstag blir låst. Jag har inte sett någon variant med kod på utsidan, då hela låsningen är inbyggd i handtaget.

thomas33 thomas33 skrev:
Jag har Assa 7810 och det är lätt att komma åt den röda låsknappen, så med barn är risken stor att handtaget av misstag blir låst. Jag har inte sett någon variant med kod på utsidan, då hela låsningen är inbyggd i handtaget.
Mm det är precis det jag misstänkt. Konstigt att alternativet inte finns...
Får kanske maila låsleverantörerna...

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Hur gamla är barnen?

Mina var 4 och 6 när jag installerade vårt här hemma. Har aldrig haft problem med att dom låser dörren själva. Sen lärde dom sig koden blixtsnabbt så även om dom hade lyckats låsa så hade dom kunnat öppna igen.

N nihon skrev:
Hur gamla är barnen?

Mina var 4 och 6 när jag installerade vårt här hemma. Har aldrig haft problem med att dom låser dörren själva. Sen lärde dom sig koden blixtsnabbt så även om dom hade lyckats låsa så hade dom kunnat öppna igen.
1, 3 och 6... om inte annat så på djäkelskap?

Enligt min mening bör du med kodlås ha nyckellås på utsidan och alltid nyckeln med dig.

Anna_H Anna_H skrev:
Enligt min mening bör du med kodlås ha nyckellås på utsidan och alltid nyckeln med dig.
Jag tror inte det fungerar, eftersom kodlåset spärrar sprinten och det även med vanligt handtag på utsidan inte skulle gå att öppna dörren.

thomas33 thomas33 skrev:
Jag tror inte det fungerar, eftersom kodlåset spärrar sprinten och det även med vanligt handtag på utsidan inte skulle gå att öppna dörren.
Då skulle jag inte skaffa något kodlås :)

Anna_H Anna_H skrev:
Det missar ju lite vitsen med att bara kunna gå ut i trädgården med sin kaffekopp... om man måste ha nycklarna med sig....

L Lowika skrev:
Det missar ju lite vitsen med att bara kunna gå ut i trädgården med sin kaffekopp... om man måste ha nycklarna med sig....
Ja, självklart.

Har du mobiltelefonen i fickan?
Då kanske en Secuyou v2.1 kan vara en lösning, där finns möjlighet att öppna/stänga via en app antingen via bluetooth eller på avstånd via internet med en extra dosa.
Inte vad du efterfrågade men ett alternativ, Secuyou slog aldrig riktigt igenom och jag tror det är bättre att kontakta dem direkt om du är intresserad, har sett får få anläggningar för att kunna svara på hur bra de fungerar och vilken kvalitet de håller.
Det kanske är lite väl mycket smarta hemlösning än det du efterfrågade.
Antar att du har andra dörrar låsta så du inte kan gå runt huset.
https://www.youtube.com/user/secuyou/videos
http://www.secuyou.dk/

• Gilla
NaDaN
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Har du mobiltelefonen i fickan?
Då kanske en Secuyou v2.1 kan vara en lösning, där finns möjlighet att öppna/stänga via en app antingen via bluetooth eller på avstånd via internet med en extra dosa.
Inte vad du efterfrågade men ett alternativ, Secuyou slog aldrig riktigt igenom och jag tror det är bättre att kontakta dem direkt om du är intresserad, har sett får få anläggningar för att kunna svara på hur bra de fungerar och vilken kvalitet de håller.
Det kanske är lite väl mycket smarta hemlösning än det du efterfrågade.
Antar att du har andra dörrar låsta så du inte kan gå runt huset.
[media][länk]
[länk]
Nej... Tanken är väl att kunna gå ut utan någonting (kanske lite kläder) utan att bli utelåst. De andra dörrarna har vi ingen uppsikt över från altanen och är därför låsta.

Men kom på att man kanske kan låsa dörren i öppet läge :) då krävs det ju att man först låser upp för att kunna ens stänga :D Skulle nog förhindra ev lek med dörren. Skulle ju även låsa dörrens läge dock.

L Lowika skrev:
Nej... Tanken är väl att kunna gå ut utan någonting (kanske lite kläder) utan att bli utelåst. De andra dörrarna har vi ingen uppsikt över från altanen och är därför låsta.

Men kom på att man kanske kan låsa dörren i öppet läge :) då krävs det ju att man först låser upp för att kunna ens stänga :D Skulle nog förhindra ev lek med dörren. Skulle ju även låsa dörrens läge dock.
Vi har bytt till Assa kodlås på två altandörrar och det funkar utmärkt att låsa i öppet läge. Inga mer nyckellås för vår del förutom på den tredje altandörren där det tyvärr inte gick att sätta kodlos p g a dörrens befintliga låsmekanism.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
P Pollyester skrev:
Vi har bytt till Assa kodlås på två altandörrar och det funkar utmärkt att låsa i öppet läge. Inga mer nyckellås för vår del förutom på den tredje altandörren där det tyvärr inte gick att sätta kodlos p g a dörrens befintliga låsmekanism.
Vad var det för problem med den dörren? Så vi inte råkar ut för samma :D

L Lowika skrev:
Vad var det för problem med den dörren? Så vi inte råkar ut för samma :D
Jaa, det var en lite komplicerad historia...
Dörren är en helglasad altandörr från Trarydsfönster där man spärrar (låser) dörren innifrån med själva handtaget. Man drar det först uppåt så mycket det går och sen tillbaka. Då är dörren låst fast det inte sitter någon låscylinder i den. Går då ej att öppna med handtaget utifrån, men bara att knacka rutan och stoppa in handen för en tjuv. Inte bra, så vi ville ha låsbart med nyckel. Efter flera turer med detaljbilder fick vi hjälp med att fixa en låscylinder med nyckel som fungerade tillsammans med "handtagslåset" (hos en låssmed). (Tre sista bilderna.) eoBB1br6RWeWWa5Jp5+3Kw.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WfttSO5oQtm7tRzblD+mcw.jpg
Skapa konto
bo2Hll8NQsyHOk7QR+VpfA.jpg
Skapa konto
UvpeqqwES8+VQOGaRLITTg.jpg
Skapa konto

De andra två dörrarna hade helt vanliga handtag (också utan låscylinder) och de var bara att byta ut mot kodlåshandtagen från Assa. (Första bilden.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.