Byggahus.se

Knut för VP-rör?

4k läst  15 svar

1. M
    Medlem Nivå 8
    Oroa er inte när ni läser min okunniga fråga, jag ska inte installera någon el. :surprised:

Finns det "knutkopplingar" till VP-rör? Alltså som ser ut så här: http://odlingskragen.se/images/vinkelknut.jpg
    Vad heter dom i så fall? Vart köper man dom?

2. M
    Husägare Nivå 10
    Har man inte dessa knutar till tältställningar ?

3. D
    Medlem · Nivå 7
    I el sammanhang? Glöm det.
    VP rör används till att dra elkablar inuti och då vill man ha så stora och mjuka böjar som möjligt vilket är raka motsatsen till det som du visade.

Då är frågan om det finns något annat användningsområde som kan tänkas använda sådana kors. Jag kommer att tänka på växthus eller snarare när man vill ha skyddsnät över bärbuskar.

4. M
    Medlem Nivå 8
    Det är just skyddsnät jag ska ha dom till (mina höns och jag är oense om vems odlingar det är :p) och de kostar 40 kr styck när det är till tältställningar osv, då jag måste ha ganska många funderade jag just på om det fanns något byggmaterial som kanske var billigare. Så då finns det inte till VP-rör, några andra idéer?

5. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Armeringsjärn kanske. Då får vp röret sitta på utsidan. Om du har svets eller känner någon som kan svetsa kanske det går att göra något som funkar för dig.

• Laddar…
  6. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Nej det finns inte såna till vp-rör. Man vill ju komma fram i rätt rör när man drar om ;)

7. S
    Medlem Nivå 4
  8. M
    Husägare · Nivå 7
    Frågan är hur långt ett VP rör (16 mm, EJ slang) måste vara för att man ska kunna göra en knut PÅ röret.

• Laddar…
  9. Bjerke88
    Medlem · Nivå 4
    Man kan ju tillägga att få rör inte tål solljus och kommer inte hålla mer än en säsong.

10. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Sanning med modifikation;) . Det kan hålla ett par säsonger. Jag har ett 20mm rör för att görs ett valv mellan thujorna och de har varit ute i 3 säsonger nu, verkar helt ok :).

Men de är inte uv-beständiga så de håller inte i all framtid :)

11. S
    Medlem Nivå 4
    Målar man dem lär de hålla längre.

12. M
    Husägare · Nivå 7
    Hm, vad exakt består ett VP-rör av? Jag tänker att med tanke på det tänkta användsområdet så kan/borde det vara flamskyddsmedel i plasten. Och då är det ju miljömässigt tveksamt att använda dem till annat än långvarig inbyggnad.

13. E
    Medlem · Nivå 18
    Aldrig hört att dessa rör skulle innehålla flamskyddsmedel.
    Består av PVC vad jag har förstått.

• Laddar…
  14. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    De vanliga vp-rören är pvc. De halogenfria innerhåller inte pvc. Vissa rör har en beläggning på insidan för att det ska glida bättre. Men det är inte flamskyddsmedel, de smälter vid brand

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det är inte omöjligt att VP-rör har flamskyddsmedel i sig, den mesta plasten som används för elprylar har väl det ..?

Dock tror jag inte att det utsöndras någon problematisk mängd när de sen bara används. Jag skulle tro att utsläppen sker vid tillverkningen och de första dagarna efter då det som finns ytligt kan diffundera iväg.
    Och sen när produkten är slut och ska avvecklas på något vis, brännas/smältas/fragmenteras osv.

Ja, det är mina gissningar i alla fall.

Men visst är vissa flamskyddsmedel förbjudna idag, de värsta antar jag ... bromerade flamskyddsmedel ... :thinking:

När man diskuterade flamskyddsmedel i datorskärmar vill jag starkt minnas att det påstods mest avge flamskyddsmedel under den första tiden man använde skärmen, särskilt vid de allra första användningstillfällena då skärmen blev uppvärmd de första gångerna. Och om man var orolig eller visste att man var känslig så var ett tips att sätta igång den utomhus eller i ventilerat obefolkat utrymme några timmar som första användning.