Byggahus.se

Knivslip köksknivar

1. B
    Medlem Nivå 3
    Att använda hjälpmedel för att hålla rätt vinklar är inget nytt och behöver definitivt inte vara något negativt. Givetvis behöver man veta vad som påverkar vad om även om man använder hjälmedel Denna kniv underhlle jag skärpan i en jigg (hemmabygge)
    Logga in för att se filmer.
    med fasta vinklar

• Laddar…
  2. Alltgår
    Medlem · Nivå 11
    En sak som rätt ofta förbises i sådana här diskussioner om skärpa, eller som det snarare borde pratas om: skärande egenskaper, är hur mycket material/stål man har bakom bryneggen. På de här två bilderna är kockknivar med mer eller mindre samma vinkel på bryneggen. Zooma kanske in lite på nr 2.
    Man förstår vilken som skär bäst, fast bägge i princip känns lika "vassa" när man känner på eggen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200510_090039.jpg
    20200510_090011.jpg

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 3
    Du har rätt att tjockleken på bladet vid bakom eggen som skär gör stor skillnad. Här kommer 2 bilder. Den första är bilden är på en helt ny Ikea kniv. På bild 2 har jag tunnar ut eggen något, dvs slipat i en riktigt låg vinkel på typ 9 grader/sida. Sedan har jag lagt en lagt en liten brynegg på 15-16 grader/sida. Nu skär den betydligt bättre än när den var ny. I stort sett alla knivar mår bra av en riktig slipning, även när de är nya
    FB_IMG_1589226570366.jpg
    FB_IMG_1589226578667.jpg

4. Alltgår
    Medlem · Nivå 11
    Ja de knivar som är riktigt skäreffektiva vid inköp är i regel också dyra, av naturliga skäl.
    Problemet som kvarstår med Ikeakniven du slipat om, är att du har en tjock stålbit kvar ovanför 9-gradersfasen som du lade på. Därmed får man en lite mer klyvande än skärande effekt när ämnet når krönet/axeln mellan denna fasen och knivens primära fas från ryggen fram till 9-gradersfasen. Du borde lägga på en ännu brantare fas, men hela vägen upp till ryggen :D. Men det du har gjort är givetvis en stor förbättring.
    På de kockknivar jag gör så slipar jag en oavbruten plan fas från rygg ner till där jag vill ha bryneggen. På kniven ovan på bild 2 så slipade jag den så att dessa primära faser (knappt 3 grader styck) möttes helt. Tjockleken där är nog något mindre än 0.1 mm. Därefter ca 15 graders brynegg på varje sida. Den skär bra, och håller bra. Givetvis kräver det ett stål, och inte minst en värmebehandling av det stålet, som klarar att hålla en sådan egg. I detta fall är det Sandviks 14C28N på 62 Hrc.
    På bilden får man en uppfattning om hur tunt bladet och eggen är, då den flexar när man trycker på den från sidan.
    20200512_084658.jpg

5. Niklasloow
    Renoverare · Nivå 6
    I och med att det är ett stålbryne så är det enda du kommer göra är att slita på brynet om du har en bra kniv

6. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    • Laddar…