Byggahus.se

Knivigt utgångsläge - tips och idéer sökes

1. H
    Medlem · 22 inlägg

Hedinho

Medlem
    Hej,

Jag söker hjälp ifrån den samlade expertis som stryker omkring här gällande en knivig tillbyggnad.
    Vi trivs bra i det område vi bor och det finns inte mycket andra fastigheter i området till salu - varav vi tittar på att bygga till.
    Vi är två vuxna och tre barn - alla under sju år ännu så länge.
    Det finns stall, hästhagar, paddock, lada och en stor tomt på fastigheten samt lite mark till - men huset vi bor i är om- och tillbyggt ett antal gånger och var från början ett soldattorp uppfört på slutet av 1800-talet (med virke från ett annat torp som vart uppfört på 1600-talet).

Nog om bakgrunden, nu till huset.
    [​IMG][/URL][/IMG]
    Ett taskigt försök till förklaring:

Gula delen är äldst. Timrad stomme (liggande virke med yxade vinklar och pluggade skarvar) i väggarna. Stensatt torpargrund med ca 1dm från bjälklaget till marken. Sågspånsisolerat golv, golvplank och sedan laminat.
    Uppvärmning kamin. Välisolerad vind (lösull). Tvåglasfönster. Används som TV-rum, matsal och tillfälligt sovrum för oss föräldrar.

Grön delen är en liten förlängning av torpet som man ser tydligt på vinden. Vet ej vad yttervägg består av men tror timmer. Invändigt ser man inte att det är en utbyggnad en gång i tiden utan är en del av ovan.

Röd del, vinkel påbyggd i början av 1900 troligen. Timmer i väggarna. Stensatt källare under delar av ytan med utvändig trappa (syns på nästa bild nedan). Invändigt helt nyrenoverat kök.
    Ovanpå allt detta låg från början sticketak, vilket nu är inbyggt under tegelpannorna. Murstock ser man på bilden i den äldsta delen.

Nu till ett första problem som jag känner det. Blåa delen är tillbyggt på sjuttiotalet och de valde då en konstruktion med platt tak, plåtbeklädd. Det blir en ganska stor yta som samlar vatten vid kraftig nederbörd eller snösmältning, vilket gjort att det läcker i avrinningen och det rinner på utsidan av panelen på ena väggen. Detta måste såklart åtgärdas. Den delen innehåller två sovrum, ett litet badrum och en liten tvättstuga idag. Även elcentraler (utvändig matarcentral [heter det så?] och proppskåp i tvättstugan) då man förmodligen drog in el i huset då. Badrummet är förmodligen orört gällande ytskikt etc. så i behov av renovering.
    Under denna delen av huset är det krypgrund och allt ser bra ut under den.

Nu till våra behov. Huset är idag ca 110kvm, lite mer kanske. Det innehåller två sovrum och vi är fem personer. Vår plan är att bygga till minst två sovrum till och ett badrum eller toa/dusch ytterligare.
    Med en kamin som idag värmer hela ytan med v-rum och kök och endast tre element i huset (barnens sovrum har varsitt och ett på toan, direktverkande el) kommer vi behöva investera i någon form av uppvärmningsalternativ.
    Takpannorna är troligtvis från 70-talet - planen är att byta på hela taket.

Nu skulle jag behöva er hjälp med att komma på hur man bygger till på bästa sätt.
    Budgeten är satt till en miljon. Om det är rimligt eller inte vet jag inte.
    Jag har byggt ut en lada på egen hand men kan inte göra detta själv, vi kommer behöva ta hjälp av åtminstone stomresning och tak. Rivning, sätta gips/MDF, isolera, spika panel etc klarar jag av och kan få hjälp med av släktingar som är händiga.

Skjut gärna frågor mot mig som jag själv glömt att kolla upp eller kom med synpunkter på mina tankar. Just nu är jag även öppen för tankar i form av att jag är helt fel ute helt och hållet och borde lägga ned detta projekt..!

Jag börjar såhär så får vi se om jag får någon respons, tack för att ni tog er tid! :)

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 182 inlägg

Immobil

Medlem
    Tyvärr syns inte dina bilder.

3. H
    Medlem · 22 inlägg

Hedinho

Medlem
    Jobbar på det, tror att de är synliga nu även om jag inte lyckades få bort de ursprungliga (dåliga) länkarna :)

4. M
    Medlem · Östergötland · 10 inlägg

magnus_n

Medlem
    Trots den utförliga beskrivningen har jag svårt att få en känsla för hur det ser ut.
    Finns det möjlighet att utnyttja vinden?
    Går det att bygga ut åt alla håll?
    Vart är entrén idag?
    Är det ett förslag man kan ana under alla färger?

Känns som om 70-talsutbyggnaden ställer till det lite :-/

5. B
    Medlem · Stockholms län · 22 150 inlägg

BirgitS

Medlem
    Kan det vara lämpligt att göra som en kollega gjorde, att bygga en fristående del som länkades ihop med den befintliga delen?
    De köpte ett extraisolerat fritidshus som inreddes till 3 sovrum och ett badrum.

6. H
    Medlem · 22 inlägg

Hedinho

Medlem
    Hej och tack för ditt svar!

Jag ska se om jag kan ladda upp några bilder på huset i sig ikväll när jag kommer hem. Det är ett förslag under alla färger, kan även bifoga det.
    Att nyttja vinden blir svårt - det är idag inga konventionella takstolar ovan den gula delen utan överliggare i form av stockar. Att den delen samt vinkeln med köket är timrade väggar och stensatt grund (delvis med källare) och att den andra delen med platt tak har krypgrund gör att det redan är många olika konstruktioner och tekniker som använts. Vet inte hur den platta delen förankrats mot ursprungshuset heller, det lär vi bli varse den dag vi börjar på detta :)

Entrén är idag i nederkant av den första bilden - en föredetta veranda som är inbyggd.

Rent tomt-mässigt går det bygga åt alla håll.

7. H
    Medlem · 22 inlägg

Hedinho

Medlem
    Hej!
    Det är en tanke vi haft, det finns gott om plats på tomten för detta. Men jag har ännu inte lyckats hitta en lösning som känns tilltalande rent estetiskt och praktiskt. Känns mer som att man fortsätter "pussla på". Väger man in uppvärmningen så har jag svårt att se att det blir ekonomiskt fördelaktigt heller? Men jag blir gärna motbevisad, därför jag är här :)

8. B
    Medlem · Stockholms län · 22 150 inlägg

BirgitS

Medlem
    Ramafred tycker jag har gjort en väldigt snygg lösning till sitt gamla hus i form av en länkat hus som verkligen höjer bostaden: https://www.byggahus.se/forum/threads/lilla-grindbo.314086/#post-2948855

Många påbyggnader brukar ge konstiga och dyra taklösningar.

9. M

magnus_n

Medlem
    BirgitS har en stor poäng och Ramafreds lösning är riktigt snygg.
    Samtidigt är ju en tillbyggnad en chans att "knyta ihop säcken" och få ordning på gamla spretiga lösningar. Men det är ju inte säkert att det är lösbart för rimliga pengar och att man inte skapar nya konstigheter.

Har egentligen ingen erfarenhet men har funderat VÄLDIGT mycket på mitt eget hus... ;-)

10. M

magnus_n

Medlem
    Det platta taket ser väl ändå ut att ha ok lutning så det går säkert att få ordning på.
    Skissade lite snabbt så gott jag kunde med uppskattade mått. Jag utgick ifrån det yttre och sen fick insidan bli vad den blev. ;)
    Tanken var att fortsätta de former som finns idag och inte peta för mycket i det gamla. Det platta takets fallriktning styrde.
    Ett alternativ är väl att göra som man kan ana av det man kan skymta av ditt förslag, låta delar av 70-talsbygget ingå i nybygget.

11. H
    Medlem · 22 inlägg

Hedinho

Medlem
    Väldigt intressant förslag som ingen av entreprenörerna som varit här och tittat skissat på eller pratat om! Vad roligt det måste vara att kunna visualisera sina tankar på ett så tydligt sätt..!
    Jag ska försöka få in ett par utkast på förslag i tråden inom kort så kan man kanske väga för- och nackdelar knutet till funktion och insats (ekonomi). Tack!

12. H
    Medlem · 22 inlägg

Hedinho

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    73AB039F-589E-4080-9132-54186D5687F8.jpeg

Denna skissen har jag gjort själv som en tänkbar lösning. Som man ser på bilderna jag tagit runt huset så finns det ju en stor altan på södersidan och de dörrar som är ut till den står för stora delar av ljusinsläppet i vardagsrummet.

Denna idé bygger på ett förslag vi fått en gång i tiden som såg ut såhär
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    00E0C033-D798-418D-93E8-26DE64B18F1B.jpeg

Men främst med skillnaden att man inte bygger in eller bråkar med den stensatta källaren eller den stensatta trappan. Man låter taket löpa som ett ”U” fast skippar att bygga in den delen helt enkelt. Tankar? Förädlingsidéer?

• Laddar…
  13. M

magnus_n

Medlem
    Tycker spontant att det ser rätt bra ut. Framförallt gillar jag kringbyggnaden.
    Ditt projekt var lite kul att fundera över så jag satt faktiskt just och spånade vidare. ;)
    Vet inte om det blev speciellt bra eller om det funkar men det kanske väcker nån ny tanke. Tyckte också att ni behövde en grovingång. :)

14. M

magnus_n

Medlem
    Tycker det låter klokt att lämna källartrappen orörd i ett "halvute". Skissen på det yttre gillade jag, en trevlig symmetri. Något som slår mig är dock de långa och smala korridorerna. Hur breda är de? Överlag vore det bra med lite mått.
    Har fortsatt försökt pussla, framförallt trolla bort korridorer, men har ingen superidé... :confused:

Funderingar kring just planlösning kanske du får fler och bättre svar på den forumdelen?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.