Knepigt: Vindskivebeslag för 45 graders vinkel?

4k läst  9 svar

1. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9
    Intressant lösning, tror inte jag har sett något liknande i verkligheten. Problemet, som jag ser det, är att det, hur man än gör med plåten, kommer att leta sig in vatten under vindskivebeslaget (om man inte använder t ex någon tätningsmassa mellan pannor och plåt). Det känns som att den enda konstruktionsmässigt riktiga lösningen vore att istället ha en hängränna på den delen av taket.

2. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Re: Knepigt: Vindskivebeslag för 45 graders vinkel

Aha, då förstår jag hur det är tänkt... Dock är jag inte helt med på var vattnet lämnar beslaget och rinner längs brädan?

3. K
    Medlem Nivå 2

Om det bara är falsen som är problemet så borde det bara vara att slå omkull den,men det skulle vara trevligt att se en bra bild på problemet

4. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Kan bara hålla med föregående att en sån takavslutning har jag aldrig sett och man kan ju snabbt förstå varför......
    Nåväl, för sent att ändra sig nu men en riktig plåtis borde ju kunna få till det någorlunda drägligt i alla fall. Jag tror dock att du åker på att byta/måla vindskivorna ganska ofta i alla fall :p

5. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11

Själv skulle jag nog fundera på om det inte vore lättast och bäst att sätta hängränna.

6. H
    Medlem Nivå 1

Frågan är väl iofs om utseendet på hans hus kommer förändras för mycket. Och blir det inte en oerhört lutande hängränna? Går det över huvud taget med sån vinkel? Riskerar inte vattnet att bara rinna förbi omvikningskupan? :-/

7. N
    Medlem Nivå 6

jag tycker du ska fråga en plåtis vad en takfotsränna skulle kosta... det är garanterat det bästa till din konstiga konstruktion. Har för mig att en sån kostar 800-1000 kr metern men den löser problemet för gott med ett utmärkt resultat  :)

snyggt blir det också  :)

8. morsan
    Medlem Nivå 10
  9. K
    Medlem Nivå 2
  10. N
    Medlem Nivå 6

du behöver bara takfotsränna på 45gradersbitarna.. sen kan vattnet rinna ner i hängrännan, fast det är ju snyggare hela vägen förståss... man är ju gammal plåtis :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: