Byggahus.se

Knepig mäklare och säljare

1. M
    Medlem Nivå 1
    Har gått på en del visningar här. En av mäklarna har otroligt dåligt rykte men är den som säljer typ 80% av alla villor här..
    Så ja på med masken och låtsas som inget..
    Efter några visningar gav vi upp i "stan" och letade runtom. Mer hus och tomt för pengarna.
    Hittade ett som varit ute sen april i år. Som ingen budat och intresset där är oerhört svalt då det inte längre anordnas visningar utan man får boka en privat.

Vi bokade och blev förälskade.. perfekt för vår familj och att även kunna växa i .
    Med tanke på hur litet intresset är och hur länge det legat ute så gav vi ett skambud samma kväll på 1.355 (utgångspris 1.675) efter en vecka där vi inte hört nåt skickade jag till mäklaren och frågade om han hört nåt och fick då till svar att det troligen var för lågt men att hen skulle höra av sig till säljaren.. så på 1 vecka har hen alltså inte ens meddelat säljaren om vårt bud..
    Fick svar på kvällen. Då vill säljaren ha 1.7 alltså mer än utgångspriset... och svaret var pga att det var en vanlig reaktion vid irriterade säljare.. jo visst.

Men vi la ett bud på 1.550 och 2 dagar senare hörde vi inte ett knyst så jag valde att konfrontera och skrev att vi sänkte vårt bud pga brist på respons och att det gällde tills dagen efter annars letar vi vidare.

Ni får nog göra det, inte hört nåt än. fick vi som svar

Blev irriterad och svarade att då får hen helt enkelt försöka jaga tills de svarar tillbaka.
    Och om de vill sälja önskar vi en snabbare affär.

3 min senare så skulle de helt plötsligt återkomma snart...

Fick samma svar att de inte tar lägre än 1.7...

Vi skrev att vi avvaktar då.

Men vi vill verkligen ha det här huset. Men har bara ett lånelöfte på 1.8 och vill kunna renovera liiite iaf..
    Dessutom är inte huset värt pengarna, speciellt inte när det varit ute så länge heller..

Vad ska vi göra ? Ska vi avvakta och ha is i magen och hoppas att de ringer tillbaka eller ska vi försöka höra av oss igen och lägga ett bud på 1.6 vårt sista maxbud, eller be om att kanske få kontakta säljaren och försöka komma fram till nåt?

Vi är så kluvna nu.. hur hade ni gjort? Vi vill ju verkligen ha det men inte för 1.7 det är det inte värt det.. jag jobbar med förra säljaren som fixat allting innan nuvarande som köpte det så dem har ju i princip inte gjort nåt sen dem köpte det av min kollega.
    Sen är det heller inte besiktat..Därav tycker vi inte alls det är värt 1.7 ..

Ska vi försöka ha is i magen bara, eller hur hade ni gjort?
    Mvh desperat första gångs husköpare som mår oerhört dåligt i vår lägenhet som småbarnsfamilj med gnälliga grannar under oss

2. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
    Som du säger, är det inte värt och ni inte har råd så maxa inte.
    Försök samtidigt inse att det inte är så mycket bättre att bo i hus som man gärna får sig själv att tro, det är annorlunda med andra bekymmer mest. Skit i grannarna så kan ni nog stå ut ett tag till, det finns alltid någon fördel ;)

3. M
    Medlem Nivå 1
    Jo vi har råd till 1.8 men vill ju helst inte lägga det..

Jo men jag är trött på att bo i Lght med 3 barn som inte får springa och busa pga det skrivs nerifrån. Vi bor på 2a vån utan balkong, ingen altan och grannen under är typ alkis och spelar hög musik på nätterna..
    För oss hade hus varit ett bättre alternativ trots de problem som kan komma där.
    Men då är det vårt egna hem..

• Laddar…
  4. H
    Medlem Nivå 4
    Jag skulle ligga lågt om det varit ute sen april. Men förstår frustrationen på mäklaren, känns som dom väntar ut er. Lägg ett tids begränsat bud kanske? Mäklaren måste väl framföra alla bud, annars går väl fler tåg, känns kanske inte bra att lagt enda budet

5. M
    Medlem Nivå 1
    De andra 2 husen vi kikat på har vi inte ens gått möjlighet att buda då vi bara fått 1 sms dagen efter visning att det är sålt..
    Så nu valde vi istället vara snabba.

Vi gjorde ju en men säljaren vill ju ha mer än utgångspriset ändå

6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 22
    Det är ju trots allt säljaren som bestämmer vad hen vill ha sen är det upp till dig att bedömma om det är ett rimligt pris. Måste inte säljaren sälja och inte är speciellt intresserad av dina bud kan jag förstå att responsen uteblir.

7. M
    Medlem Nivå 1
    Jo givetvis, det förstår vi med.
    Men nu var det ju inte det som var frågan

8. D
    Medlem Nivå 1
    Om frågan är "Vad vad gör vi nu" så är det nog bara ni som vet hur illa det är där ni bor nu - om det verkligen är riktigt illa så kör hårt, renoveringar kan man ta pö om pö.

• Laddar…
  9. J
    Medlem Nivå 1
    Har budat på ett par hus, tråkiga svaret är att kom överens om vad ni är villiga o betala. Lägg bud, tar de inte det så släpp det o gå vidare

• Laddar…
  10. H
    Medlem · Nivå 10
    Det du skriver om att det inte är besiktar.
    Det är något du ska göra själv och inte säljaren.
    Du med din besiktningsman, och inte säljaren

11. JA”Snabbe”
    Medlem · Nivå 10
    I vissa städer/regioner verkar det vara kutym att säljaren har besiktat.

12. D
    Medlem Nivå 1
    Brasklapp, besiktiga huset ordentligt, gå inte med på några friskrivningar bara för att få köpa om ni har tight budget - se till att ni faktiskt vet vad ni köper och kan backa ur om det finns stora kostnader som måste tas inom en snar framtid.

13. H
    Medlem · Nivå 10
    Ja, men köparen har undersökningsplikt.
    Alltså jag skulle aldrig köpa för flera miljoner utan egen besiktning.
    Och även va med under besiktningen.

Många som köper sen går det 2 år så skriker dom dolda fel över allt dom ser

14. M
    Medlem Nivå 1
    Jo det hade vi tänkt göra om vi får det. Det flesta hus här är besiktade vid försäljning nämligen..

15. M
    Medlem Nivå 1
    Vi vill ju ha det.. men inte för 1.7 som det inte ens är ute för