Byggahus.se

Knepet att klä hörnstolpe med panel på snickares vis?

1. Y
    Medlem · Nivå 18
    Ja då har jag nästan gjort en ny vägg, men det är en panelbräda kvar på hörnstolpen.

Dess bredd sticker utanför och behöver klyvas.

Nu är det olika breddmått nere, mitten och uppe så jag blir fundersam hur jag ska göra. Nyfiken på hur andra hade gjort.

Ser olika alternativ
    1) monterat panelbrädan med någon skruv, ritat linje längst stolpen för sedan såga efter den.
    2) slutmonterat och handsågat bort det som sticker utanför
    3) bara mätt undre och övre måttet, märkt på panelbrädan och kört i klyvsågen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0336.jpg

2. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Du skriver inte hur mycket det skiljer mellan uppe och nere.
    Men oftast brukar man jämka det på de sista 3-4. bräderna

3. Y
    Medlem · Nivå 18
    Var ute och mätte nu, det var inte så illa som jag upplevde det igår när jag höll uppe brädan, kanske var att brädan hade slått sig för det hade några gjort.

Uppe: 7,7cm
    Mitten: 7,5cm
    Nere: 7,9cm

// fast inser nu att jag mätte fel nu, jag tog mått vid reglarna, jag borde ju mätt absolut högst och lägst annars går det ju inte klyva rätt utan mäta sig fram till förbannelse.

Redigerat 17 mar 2015 16:31
  4. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Då är det ju med andra ord "ingenting" :)

5. Y
    Medlem · Nivå 18
    Gångjärn-sidan då. den är 23cm bred (+ lite till för lägga sig över långsidans panel)

Brädorna är 14,5cm

Köpa andra brädor eller sätta en 14,5 samt en som man klyver ner till strax under 8,5 ?

Funderar iofs på att klä hörnet med plåt så att det blir smala klyvda brädor gör i sig inget men är ändå nyfiken på hur snickare hade gjort. :)

Kanske finns 23cm panelbrädor rentav.

Vill ju att brädorna täcker springan mellan dom två pelarna iaf.

Redigerat 17 mar 2015 19:47
  6. kulle
    Medlem · Nivå 10
    9" bräda är ca 225 , sätt den först och låt brädan från långväggen överlappa.

7. Y
    Medlem · Nivå 18
    Vad är snickarknepet för att få ut rätt ursågning ur en bräda som i mitt fall, jag har taket, jag har en liggande bjälke och vill att panelbrädan täcker så mycket som möjligt. Men det är ju inga exakta mått någonstans. Finns det något simpelt sätt att göra en mall eller så? Jag tog en spillbit av panelbrädan och började chansa mig fram för att få fram en mall men det är ju bra stönig metod.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    pelarpanel.jpg

lila=tak
    "blå"= bjälke
    röd=panel