Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Knep för att trolla bort ojämna kakelfogar

1. E
    Medlem · 43 inlägg

Elversson

Medlem
    Håller på och kaklar våran gästtoalett nu (halvkaklat från golv upp till 120cm, avslutas med bröstlist). Eftersom ena väggen lutar så har jag fått kompensera lite med fogarna för att hålla raka vågräta linjer, men ett par fogar (ganska långt ner) har dragit iväg lite i tjocklek så nu är jag lite brydd om det bara är jag som kommer se det, eftersom det är jag som gjort det, eller om det kommer synas även i efterhand...

Just nu upplevs ojämnheten ganska tydligt tycker jag eftersom det är ofogat så det är svart/skugga där fogarna kommer vara och kaklet är mattvitt samtidigt som rummet är tomt och väggarna i övrigt är helt kala.
    Fogfärgen som vi tänkte köra är silvergrå. Finns det något knep man kan använda vid själva fogningen för att jämna ut det hela ytterligare? Eller ska jag rentav köra vita fogar istället? Som jag förstått så smälter kakel och fog ihop ganska mycket om man har mattvitt kakel och vit fog.

Eller är jag helt enkelt överdrivet petigt över något som ingen kommer att märka sen när handfat, toalettstol osv. är tillbakasatta?

2. S
    Medlem · Västernorrland · 8 278 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Utan bild är det ju svårt att säga nåt men oftast är man bara petig.........Allt måste inte vara perfekt in på minsta millimeter även om såklart många vill det och ligger sömnlösa för sånt här........

3. hscn
    Renoverare · Östergötland · 1 264 inlägg

hscn

Renoverare
    Instämmer med föregående, svårt att säga utan bild.
    Har nyss avslutat ett liknande jobb. Har ingen tidigare erfarenhet av att kakla hela väggar. Visst finns det några missar. De mest iögonfallande fogsprången har jag lyckats dölja med inredningsdetaljer istället för att riskera tätskiktet och åtgärda med plattbyte. Hur mycket fogsprången syns beror till största delen av hur ljuset faller och går inte att åtgärda med fogen. Helhetsintrycket är jag nöjd med.
    Om/när det blir något mer kaklande kommer jag att spackla t. ex. skivskarvar med fix innan kaklande, för en amatör måste det underlätta betydligt.

4. S
    Medlem · 1 829 inlägg
    Ja fog så nära kaklet färg som möjligt döljer nog en del iaf.

Är den en del fogsprång så kan det bli klurigare men där påverkar också ljussättningen hur påtagliga avvikelserna upplevs. T.ex undvik släpljus över fogsprång som riskerar att bildar skuggor. Går att trixa lite med riktning på ljuset och så. Ska du ha spottar så använd vridbara sådana så kan du finlira lite.

5. E
    Medlem · 43 inlägg

Elversson

Medlem
    Hann aldrig ta nån bild imorse innan jag åkte hemifrån, ska försöka komma ihåg att ta en när jag kommer hem...

Det är fasade kanter på kaklet, så ljussättningen borde ju vara behjälplig som ni säger. Jag är helnöjd med ena väggen, såpass så att jag skulle kunna tänka mig lite mörkare fogar, men på den andra väggen är jag inte alls nöjd (tror jag, eftersom jag som sagt inte vet hur det ser ut efter fogning), så det är ju lite surt när man började så bra. Men med rätt ljus och möblering så borde väl t.o.m jag kunna bli skapligt nöjd...

Om man testar att foga med silvergrå, försöker bestämma sig ganska omgående om det är OK eller om man vill byta till vit fog, är det enkelt att foga om då?

6. E
    Medlem · 43 inlägg

Elversson

Medlem
    Tog en bild nu när jag var hem på lunchen. Kanske inte är så illa trots allt, jag har nog suttit och förvärrat det hela när jag grubblat... visst blir det tydligare om man går ner och huk och tittar, men det är ju inte allt för ofta man kryper på alla fyra när man ska på muggen... det kanske faller inom ramen för vad som är acceptabelt för en förstagångskaklare?

7. T
    Husägare · 1 775 inlägg

topmount

Husägare
    När du står på huk framför toaletten har du annat att tänka på, då är du sjuk eller för full.

Tycker de ser jätte fint ut.

Redigerat 18 nov 2019 13:35
    • Laddar…
  8. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 17 083 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det ser bra ut i stort, men fogbredden för de tre nedersta raderna till höger är lite väl bra tycker jag ;)

9. E
    Medlem · 43 inlägg

Elversson

Medlem
    Ja där får jag nog sätta upp en tavla eller nå ;)

• Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.