Hej!
Har en äldre gräsklippare med Briggs & Stratton motor.
Startar alltid och går bra. Nyss har det börjat skvätta ur bensin ur de förborrade hålen på korken till tanken.
Trots det fungerar den men något är inte ok för så här ska det inte vara.
Hade den inte fått in bränsle så hade den lagt av men den går utav bara hell.. som om den hamnat i nåt galet super choke läge. Den vibrerar en del så kanske är vibrationerna som tvingar ur bensinen. Har säkert fått endel smällar i knivbladet så den är skev.
Kan inte mycket om motorer. Förstår dock att motorn driver runt axeln där kniven är monterad för att skära av gräset..
Några tips?
Tacksam för svar.
Tanten i skogen.
Det låter som två olika problem. Som sagt skall det vara någon slags papperspackning i tanklocket. Saknas den kan det skvätta ut när det vibrerar.
Om jag förstår dig rätt så går motorn på onormalt högt varvtal. Det finns en varvtalsregulator på motorn. Om den kärvar kan det vara att motorn får för högt gaspådrag trots att den går med låg belastning. Känn att länkaget till gasspjället på förgasaren rör sig lätt. Behöver du hjälp att identifiera detta kan du lägga upp en bild på förgasaren. Det kan vara nödvändigt att ta av någon kåpa för att komma åt det.
Har en pappfilterbit i locket. Dock kanske nåt med reglagen på motordelen. Har några metallarmar med lite slappa fjädrar. Tror de regleras manuellt i framkant. Fria när luftfilter demonteras. Tar en koll igen. Återkommer.
Locket till tanken ok. Filter som är original sitter bra. Av papp med gummiringarna runt så luft går igenom. Men det är nåt med motorn. Helt galen. Vibrerar så att bulten mellan tank och maskindel skakar loss. Dragit åt med 13 nyckel men nu är den lös igen pga skaket. Luftventil-delen hade nog farit iväg om den inte var fastskruvad så bra. Nåt måste hängt sig så den ligger på full kareta!!!
Den vita vingen intill svänghjulet sitter mitt i luftdraget från kylfläkten. Den är via en länk kopplad till gasspjället så att gaspådraget minskar när motorn går fortare. (Fläkten blåser kraftigare på vingen). De två fjädrarna vill öppna gasspjället i stället. Den större fjädern kan sträckas med reglaget för att kunna ändra varvtalet.
Kontrollera att vingen och spjället är lätt rörliga. Inte helt lätt att se på bilden. Men jag tycker att det ser ut som att reglaget har fått en smäll och blivit deformerat så att det inte går att dra ner på gasen. Att göra rent skadar aldrig. Men det viktigaste är att delarna löper lätt och sitter i rätt läge.
Är det onormalt mycket vibrationer kan det bero på två saker. Det ena är att varvtalet är onormalt högt vilket åtgärdas enligt ovan. Det andra är att att kniven är obalanserad. Den kan vara kraftigt böjd eller någon del av den kan saknas. I värsta fall kan även vevaxeln vara böjd. Men den brukar vara ganska kraftig. Så troligen inte.
Nu har jag plockat bort kåpan igen och smörj där ett mindre reglage sitter som rör sig när vingen rör sig. Det behövdes. Fortfarande osäker om stora synliga reglaget är snett. Rör sig inte många grader på det hela. Ska montera åter och prova.
Startar på första draget. Bensin stänker ur lufthålen i korken. Galet! Vrider på reglaget fram men uppfattar ingen ändring av varvtalen. Kör på högsta. Ska kolla bilder på andra reglage fr samma maskin. Satt en vit plastring som jag tryckte fast igen efter där spjället sitter så nu är det tätt. Kollade med minispegel och lampa efter jag smörjt och reglaget styr spjället att öppna och stänga. Fortsätter kolla.
Är förgasarmembranet kontrollerat eller bytt? Har en helt vital funktion på den typen av motor (ej flottörförgasare). Är det hål på fel ställe kan det säkert bli övertyck i tanken (aldrig råkat ut för det dock). Sitter mellan förgasare och tank.
Kollat youtube nu och tänkte på membranet. Får inhandla ett nytt och ta isär. Verkade inte jättesvårt. Hade varit bra att få igång den för gräset blir högre. Hehe! Dock glad att maskinen går igång på första fast den hängt med ett tag nu.
Inringat på bilden är den detalj som jag misstänker är deformerad. Om den inte vore nervikt så skulle reglaget kunna röra sig mycket längre åt höger vilket innebär lägre varvtal. Som det ser ut på bilden kan reglaget knappast röra sig så att fjädern blir mindre spänd.
Den ska vara nedvikt, mer eller mindre, men det kan givetvis vara för mycket här. När jag såg det första gången trodde jag också att det var fel, men det är så man ställer en maxgas på dessa enkla klippare. Reglaget kan vibrera och röra sig och den nedvikta metallbiten begränsar rörelsen.
Ex:
Edit: Mer påkostade klippare har ju en gasvajer/reglage som håller gasreglaget i ett visst läge.