Byggahus.se

Knarrande golvbrunn - följder och strategi?

1. OlleOh
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Vi har ett badrum som renoverades av hantverkare för två år sedan. Det var halv-totalentreprenad genom en stor badrums-kakel-tapetfirma, men vi tog vår egen vvs-firma eftersom de ändå anlitade underentreprenör och vi vill ha koll på vems "fel" eventuella brister är och egen elektriker. Snickare var badrumsfirmans kontakt, som vi hade separat kontakt med för att synka insläpp och tider för arbete i kontakterna med vår egen elektriker, som inte är inblandad i problemet nedan. Jag tror mig veta att vi inte betalade snickaren direkt utan genom mattfirman. Ska kolla imorgon

Nu har golvbrunnen med monteringsram (purus) monterad i träbjälklag under flytspackel och matta börjat knarra/svikta. Man ser också att plastmattan i kant med monteringsplattan på brunnen visar en lätt upphöjnad.

Hade mattläggaren/flytspacklaren från kakelfirman här idag och är nervös nu för två saker.
    1) att vi kommer behöva göra om hela badrummet igen. Om brunnen ska fästas om måste (väl) golvet upp, vilket jag antar för med sig kakel och matta på väggen pga överlapp?

2) att vi kommer hamna i en jobbig knipa - vem som har gjort fel - eftersom just golvbrunnens reglar och infästning ev. har tre firmor inblandade - vvs-firma, snickare och vvs. Riskerar vi att få ta hela ansvaret när vi hade egna entreprenörer?

Nu är det för tidigt att måla nån på väggen eftersom vi inte fått klart för oss om badrumsfirman tar ansvar för detta, Tänkte spela dum vid kontakterna först, men är lite osäker på hur vi gör när (om) det blir tjafs.

2. OlleOh
    Medlem Nivå 3
    Vi betalade snickaren separat, har fått fram fakturan. Mattfirman har bekräftat att brunnen är otillräckligt/inte infäst. De vill att vi ska ha kontakt med snickaren. Vi resonerar så att VVS nog har reglat runt brunnen men ev inte fäst den. Sen har snickaren inte fäst den heller kanske utan bara lagt spån runtom. Vems ansvar är det här? Mitt?
    Olle

3. D
    Medlem · Nivå 7
    går det inte att komma åt underifrån?

4. N
    Medlem · Nivå 9
    Trist.
    Börja med att reda ut vad som är fel genom att skära upp och demontera brunnen. Då ser man infäsningar, kortlingar osv.
    Blir det rabalder om vem som är ansvarig går det att montera tillbaka brunnen och köra med kabin så länge.

Lycka till.

• Laddar…
  5. R
    Medlem · Nivå 11
    Det är väl mattläggarens problem. Då han missat att kolla brunnen innan han lagt mattan. I regel den sista som godkänt ett dåligt underlag. Han skulle sagt ifrån att lägga mattan.

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Nivå 10
    Jobbigt... svenska badrum är av någon omöjlig orsak helt galna!
    Norge Finland Danmark Tyskland har inte hamnat i samma omöjliga situation!
    Ditt problem är följande någon i din hantverkarkedja har brustit och inte lyckats fästa golvbrunnen tillräckligt!

Valet av bjälklag spån och helsvetsad golvmatta med kakel på är enligt mig ett galet sätt att bygga badrum!
    Golvbjälklag för ett badrum borde vara oorganiskt och fuktokänsligt!

Om golvbrunnen rört på sig är det snickarens infästning av golvbrunnen som är orsaken den borde varit inspänd med monteringsband och skummad ?

Snickarens försäkring får ta kostnaden och enligt våtrumsreglerna så måste tätskiktet i en spånskivebaserad lösning vara obruten dvs hela badrummet måste göras om !!!
    Helt jävla galet....

Om det räcker att ta hål underifrån och sätta fast och skumma brunnen så kan det kanske lösas av mattläggaren uppifrån kring brunnen med värme kemisk svets så att bara några kakelplattor behöver skrotas...
    Som sagt badrum vill man inte bygga i Sverige

7. R
    Medlem · Nivå 11
    Du har fel. Det är den som fortsätter på ett dåligt utförande som står för felet. Man skall kontrollera underlaget innan man går vidare.

• Laddar…
  8. OlleOh
    Medlem Nivå 3
    Okej, det går framåt (?) och nu har snickaren varit och tittat. Vi tittade underifrån källaren och tror nu att golvbrunnen (purus Oden) aldrig skruvades fast i monteringsplattan (purusplattan 300 multi). Snickare och mattläggare är överens om att rörmokaren borde skruvat detta eftersom han satte ihop avloppet och skruvade fast plattan i en tillfällig träbit inför regling. Ska prata med rörisen imorgon, gissar att de tycker det var ytterligare någons jobb.

9. OlleOh
    Medlem Nivå 3
    Ska bidra med lite mer fotodokumentation nedifrån men här kommer bilder av hur rörmokaren lämnade jobbet till snickaren och hur snickaren lämnade jobbet till mattläggaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    BC94D370-DF85-42E1-8BC9-0399EB73D7F9.jpeg

Brunnen och plattan endast fäst i en träbit, delar avanpå. Ursäkta dålig kvalitet, klippt ur en video och beskuret.
    86D8B75F-520B-41A6-A243-21E7C4589F3D.jpeg

Taget innan väggarna var klara. Försöker förstå brunnens instruktioner, men undrar om plattan verkligen ska vara nedsänkt, tror den egentligen ska liva med mattan? De måste ha flytspacklat fall fram till brunnen

10. OlleOh
    Medlem Nivå 3
  11. T
    Allvetare · Nivå 14
    Man får inte flytspackla uppe på plasten på monteringsplattan, spacklet kan släppa. Det är meningen att man ska flyta fram till kanten på monteringsplattan men detta innebär att man kan se monteringsplattan under plastmattan, sjukt korkad lösning. Trodde den skiten var utfasad och att man använde Purusplattan 2014 eller Jafos variant istället. Ser ut som där är en hög spackelkant mot brunnen också vilket där inte heller får vara då spacklet ska gå jäms med brunnsflänsen för att få ett mjukt nervik på plastmattan ner i brunnen.

Blir intressant att se dina bilder underifrån och se om snickaren har reglat upp under HELA monteringsplattan.

12. OlleOh
    Medlem Nivå 3
    Detta låter som en rimlig princip, men ska då siste hantverkare vara ansvarig för alla tidigare fel? Finns det lagstöd för detta?

13. R
    Medlem · Nivå 11
    Lagstöd vet jag inte finns det över huvud taget. Men det fungerar så att man tar över ansvaret när man fortsätter och om det upptäcks fel måste man säga till om detta.

14. OlleOh
    Medlem Nivå 3
    Jag har nagelfarit de bilder jag lagt upp och kan inte svära på detta med nivån på monteringsplattan jämfört med golvet. Den är avsedd att liva med spångolv utan distanser, vilket är vad som ligger så jag tror ändå det kan vara rätt. På bilden med färdigt flytspackel ser det ut som om det ligger bara ett ytterst tunt lager på plattan. Det är inte mattan som knarrar vad jag kan bedöma.

15. OlleOh
    Medlem Nivå 3
    underifrån.jpg

Bild nedifrån - byggarens chef och jag öppnade idag. Byggaren har inte monterat reglar runt hela. Chefen menar och sa när vi pratade om det innan vi öppnade att det inte behövs. Jag håller med - lite - plattan är styv som sjutton. Och hade man haft förhöjningsklossarna hade den bara vilat på hörnen. Det hade också varit väldigt svårt att få till när avloppet går ut på diagonalen. Men jag hade nog gärna sett att man hittat någon lösning här ändå, även om det så bara blivit en påskarvad kloss i vardera ända ut till motsvarande klossarna.

purusmanual.png

Byggaren är övertygad om att problemet inte ligger där utan i att brunnen inte satt fast i monteringsplattan. Jag är lite benägen att hålla med, men med tanke på att snickaren var tvungen att åtminstone ta loss brunn och platta från avloppsröret för att föra det genom regeln...
    IMG_5118.jpg

så borde det upptäckts

Och så upptäcker jag detta:
    under brunn.jpg

Jag tycker det ser väldigt mycket ut som om det här och på tre ställen till finns skador efter skruvar som inte längre är där. Fyra skruvar är det som golvbrunnen ska sitta fast med. Undrar om inte snickaren fick ta loss plattan för att först montera den och sedan föra genom golvbrunnen, precis som det beskrivs i manualen. Tror det blir till att ringa snickarchefen igen imorgon.