Vi har en inredd källare där jag ibland sitter och gör musik. I källaren finns också en radonsug som låter en del. Ibland känner jag att jag skulle vilja pausa radonsugen i en timme eller så. Det borde ju inte utgöra någon större hälsorisk att pausa fläkten några timmar i veckan. Jag kan öppna en plåtlucka och stänga av fläkten men då känns det som att jag kommer glömma att sätta på den. Det ideala skulle vara att ha en knapp som har funktionen att när man trycker på den så stängs fläkten av en timme. Vad kallas en sådan timer? Jag tänker att själva timern kan sitta inne i utrymmet där fläkten är och knappen kan sitta på utsidan på väggen i källaren. Vad säger ni generellt om idén? Finns det problem? Om det t.ex. blir strömavbrott och strömmen kommer tillbaka måste ju fläkten gå igång automatiskt och inte hamna i off-läge. Fläkten har ingen stickpropp utan är fast installerad. Jag kommer inte att göra installationen själv, jag kommer anlita en elektriker isf.

Tack, jag har läst i tillhörande dokument och tror att jag fattar. Det enda jag inte är säker på är vad som händer om det blir strömavbrott och strömmen sedan kommer tillbaka. Kommer timern släppa igenom ström till fläkten automatiskt?

Ja, det kommer den att göra.
Standardläget är att det går ström till fläkten om man kopplar den till C och NC och det bryts när knappen trycks in, och bara då.

• Gilla
mrgert
  • Laddar…
Timern installerad, funkar perfekt!

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
M mrgert skrev:
Timern installerad, funkar perfekt!
Alltid roligt med en uppföljning!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.