Är det någon som har beskrivning med mått på 3-d pussel i trä att dela med sig?
Typ bilden, eller liknande. Tänkte göra några till Julens gäster att ha å pilla med medans de väntar på maten och tomten.
Har försökt mäta på bilden men får ingen logik i måtten som gives. Och internet ger inget. Det borde finnas något, det är ju gamla skolslöjdobjekt.
Jag vet det finns att köpa, men det är inte lika roligt.
Typ bilden, eller liknande. Tänkte göra några till Julens gäster att ha å pilla med medans de väntar på maten och tomten.
Har försökt mäta på bilden men får ingen logik i måtten som gives. Och internet ger inget. Det borde finnas något, det är ju gamla skolslöjdobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet det finns att köpa, men det är inte lika roligt.
Så tänkte jag också tills jag började mäta. Den på bilden är en gammal modell. Mina svärföräldrar hade en sådan, minns att det inte var någon logik i den men den gick att pussla ihop. Men som sagt det måste inte vara precis en sån, tanken var att den skulle göras större än köpe. Så en ritning så man slipper onödigt arbete och inte ödar teak vore tacksamt att ha.P Pettman skrev:
Oh, minns den där. Hade en sådan som liten knodd. Fattade inte instruktionerna så jag slängde dom. Sen tog det några år innan jag lyckades få ihop den på egen hand. Men vilken lycka!
Måttet X i bilden är ju halva bredden. Som jag minns det är det allt som man behöver utgå från.
Vill du göra en variant i annat träslag (för att inte blanda ihop bitarna) har du instruktioner här
https://www.instructables.com/How-to-Make-a-Japanese-Puzzle/
Måttet X i bilden är ju halva bredden. Som jag minns det är det allt som man behöver utgå från.
Vill du göra en variant i annat träslag (för att inte blanda ihop bitarna) har du instruktioner här
https://www.instructables.com/How-to-Make-a-Japanese-Puzzle/
Finns ju inget som säger att bilden är helt skalenligt ritad. Vad det gäller att spara på teaken skulle jag nog göra en övningsvariant i billigaste virket jag hade först. Kan vara en del med toleranserna i passningarna man behöver lista ut innan man gör en skarp variant.Marike skrev:
Så tänkte jag också tills jag började mäta. Den på bilden är en gammal modell. Mina svärföräldrar hade en sådan, minns att det inte var någon logik i den men den gick att pussla ihop. Men som sagt det måste inte vara precis en sån, tanken var att den skulle göras större än köpe. Så en ritning så man slipper onödigt arbete och inte ödar teak vore tacksamt att ha.
Såg att jag skrev fel i förra inlägget, det skulle vara halva tjockleken.
Aha, halva bredden på x-spåren. Det var den jag spånade mest på, är båda spåren halva bredden? Fick för mig att ett var hela och ett halva bredden? Jag får nog göra som föreslagits, öva på nåt billigt.tensiden skrev:
Oh, minns den där. Hade en sådan som liten knodd. Fattade inte instruktionerna så jag slängde dom. Sen tog det några år innan jag lyckades få ihop den på egen hand. Men vilken lycka!
[länk]
Kalassida den där, den kommer till nytta, precis vad jag behövde.
Jag vill minnas det i alla fall.Marike skrev:
Så om x är halva bredden som angivet i skissen, får biten F då först ett urtag på x, sedan är själva "tungan" i mitten 2x (eller hela bredden), sedan ett urtag på x igen. Biten C borde få 2x, dvs två hela bredder som skall jackas ur.
Längden på stavarna är väl "efter behag".
Ja den tror jag jag fick rätt. Den längst ner var problem, lite otydligt på skissen om de spåren är lika stora, tycker det ser ut som en hel och en halv pinnabredd.tensiden skrev:
Jag vill minnas det i alla fall.
Så om x är halva bredden som angivet i skissen, får biten F då först ett urtag på x, sedan är själva "tungan" i mitten 2x (eller hela bredden), sedan ett urtag på x igen. Biten C borde få 2x, dvs två hela bredder som skall jackas ur.
[bild]
Längden på stavarna är väl "efter behag".
Nu fick jag ett infall och CAD:ade upp alla bitarna. Alla uttag är halva pinnens bredd i djup och multipler av halva pinnens bredd i längsled. A, C, E och F är symmetriska, B och D är det inte. Vill man få en bra låsning på slutet ska man nog göra A lite för tjock på mitten och smalna av mot ändarna så den precis kilar fast när man skjuter in den (det här får man justera in med fint sandpapper eller en putshyvel, typ ta några hundradels mm åt gången tills det känns rätt).
(minns inte om man kör första eller tredje vinkelns projektion i sverige, mitt CAD-program var iaf inställt på första som jag har för mig amerikanerna kör, såklart tvärtemot mot resten av världen.)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
(minns inte om man kör första eller tredje vinkelns projektion i sverige, mitt CAD-program var iaf inställt på första som jag har för mig amerikanerna kör, såklart tvärtemot mot resten av världen.)
Redigerat:
Ett mycket bra infall du fick, snyggt jobbat. Bara att måttsätta och starta projektet då.P Pettman skrev:Nu fick jag ett infall och CAD:ade upp alla bitarna. Alla uttag är halva pinnens bredd i djup och multipler av halva pinnens bredd i längsled. A, C, E och F är symmetriska, B och D är det inte. Vill man få en bra låsning på slutet ska man nog göra A lite för tjock på mitten och smalna av mot ändarna så den precis kilar fast när man skjuter in den (det här får man justera in med fint sandpapper eller en putshyvel, typ ta några hundradels mm åt gången tills det känns rätt).
[bild]
[bild]
Tackar ödmjukast. Tråkigt nog kan jag inte skriva ut pdf, kan inte skriva ut mail heller, men de första figurerna gick bra så jag får plita ner mina mått på dem med pdf som hjälpreda.P Pettman skrev:
Ps. inget fel på skrivarna, jag har 2, ingen går till just dessa jobb.