Byggahus.se

Knähängställning

1. Skuvnisse
    Medlem · jönköpings län · 38 inlägg

Skuvnisse

Medlem
    Hej!

Jag ska bygga en ställning som jag inte riktigt vet vad det heter. Det är en ställning som barn kan hänga knäväck i. Jag ska göra en egen av entums järnrör hade jag tänkt. Men räcker det med entums järnför och hur långt ner i marken ska den gå? Jag har tänkt att den ska två ställningar i en. En som är 1 meter över marken och en som är 1,4 meter över marken. Har tänkt mig att rören måste sticka ner ca 1 meter i marken så att det sitter ordentligt.
    Sen tror jag ätt det räkcker om varje rör man hänger på är 80 cm brett. Istället för att kröka rören ska jag nog använda 90 gradersböjar. Vad tror ni om dettta? Är jag helt knäpp? Tror ni att det håller för ungarna att hänga där? Skriv gärna kommentarer om vad ni tycker och vad ni skulle ha gjort annorlunda.!

2. Carnivore
    Medlem · Sollentuna · 325 inlägg

Carnivore

Medlem
    Jag tror för det första att 1m i höjd på den lägre är i lägsta taget... den lägsta skall helt enkelt vara så pass hög att det längsta barnet inte försöker på den och slår pannan i backen. Och tänk då på att barn växer... ;)
    Sen tror jag också att 80cm är lite i kortaste laget, hade hellre tagit i lite för mycket än för lite... för är det för smalt så kan det bli att ett barn slår pannan i ett av benen av misstag i allt sitt snurrande. Kommer ihåg hur man gjorde själv på de där stängerna när man var liten, och att snurra flera varv efter varandra blev en tävling och när man snurrat 10 varv på raken så var de nästföljande inte så raka.

Bästa är väl att gå och ta några mått på nån befintlig som kommunen har någonstans.

3. Skuvnisse

Skuvnisse

Medlem
    Okej, tack så mycket för tipsen!

4. M
    Moderator · Västernorrland · 11 182 inlägg

Mats

Moderator
    blir inte 1" väldigt "vasst" i knävexken också?

5. Skuvnisse

Skuvnisse

Medlem
    Nja, jag funderar på om jag ska ha 1" eller om jag ska ta 1 1/4" det är nog lika bra att ta 1 1/4".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.