Byggahus.se

Knäckt bärlina/mittbalk fritidshus

1. K
    Medlem Nivå 2
    Ja givetvis måste man göra något åt grunden men först och främst få bort vatten, sedan dränera. Möjligtvis ha en form av platta under huset.

Ja vi försökte ordna fram ett pris och sälja huset tillsammans med en offert för att åtgärda felen. Men svårt när man inte får något pris över huvud taget. Inte ens ett ca pris.

Bifogar bilder när jag är inne från en dator.

Det knepiga är av att alla 4/5 firmor jag träffat har sagt helt olika saker. Hur kan man veta vem som kan sin grej och inte liksom?
    Sen har det även varit offerter ute när jag inte varit där.

Redigerat 7 maj 2015 18:06
  2. C
    Medlem Nivå 8
    Hur tänkte du nu?
    Att lägga ner ytterligare en miljon på att reparera huset gör ju att den totala investeringen blir 2.7 miljoner. Går det då att sälja för 1.7 så är förlusten 1 miljon. Säljs huset nu som det är så blir förlusten 1.2 miljoner.
    Så 1 miljon i investering ger 200 000 kr i minskad förlust. Ganska dåligt val ;).

Alla steg som vidtas nu bör ge mer än faktor 1 tillbaka vid försäljning. Annars är det ju bättre att ta förlusten.

Det enda realistiska är om det går att utföra arbetet själv. Kan ge ganska bra timlön vid försäljning. Kanske lönar sig att ta ledigt från jobbet ett par månader om man kan öka försäljningspriset med uppåt en miljon.

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ja, hur tänkte du nu? ;)

Vi räknar lite för att förtydliga:

Utdelning 1 200 000
    ---------------- = ---------------- = 1,2
    Investering 1 000 000

1,2 > 1, så då borde det ju vara en god idé eller hur?

Kan man minska förlusten är det för de flesta rätt attraktivt... För de flesta är till och med 200 papp en rätt bra slant.

Nu tror jag det är rätt osannolikt att det skulle kosta så mycket att reparera, men man ska naturligtvis oavsett väga risken mot att stoppa in en större bunt med pengar, tid och engagemang mm. Förutsatt att man ens har möjligheten. Dessutom har vi här ett separerat par som ska hantera det hela.

Det är ju dessutom inte helt osannolikt att ett försäljningspris för ett åtgärdat hus blir högre än vad det köptes för, med tanke på de senaste årens prisutveckling.

Därtill kommer frågan huruvida det är möjligt att komma åt föregående ägare (dolt fel), men det är ett longshot och kanske inget man orkar med...

Redigerat 7 maj 2015 22:52
  4. L
    Medlem Nivå 2
    Du skriver torpargrund och i nästa mening "husets plintar".... Plintgrund är inte samma sak som torpargrund och om det inte gjorts ordentligt så har du orsaken där....

Att hitta köpare som köper med friskrivningsklausul är inte så svårt och är dessutom det bästa för att slippa problem i framtiden men priset blir därefter självklart.

Försök hitta någon konsult typ grundexpert/konstruktionsingenjör som du anlitar för att få klarhet i vad som är fel. Kostar en slant men med tanke på att så många vägrat lämna offert så skulle jag inte göra något innan jag viste vad som är det grundläggande felet o följdfelen för pengarna rullar iväg fort.

5. A
    Medlem · Nivå 19
    Problemet är som skrivits tidigare och även vad firmorna anger att man vet inte vad som är fel och omfattningen av det som behöver åtgärdas förrän man har kunna frilägga grunden.
    Om du frågar en firma så kan man alltid spekulera och gissa på trolig orsak, vilket är de svar du fått.
    Jag skulle vilja säga att ge ett ca-pris som du efterfrågar är att spekulera och om du använder det vid en försäljning så kan det tolkas som en utfästelse från din sida.

Så för att få ett pris för åtgärd kan du först behöva köpa en analys av problemet, man kan även se det som offertpris dvs kostnad för att kunna ge ett fast pris. Och hur mycket en analys kostar är helt beroende av vad som måste göras, t.ex. lyfta huset för att se hur grundläggningen är gjord och förutsättningarna för åtgärd.
    Eller så får du be om ett pris för det absolut dyraste åtgärden man som kan befara måste göras.