Byggahus.se

Knäcka ytterdörr.

1. Dalbotös
    Medlem Nivå 11
    Hörrni, vågar jag knäcka i gångjärnen på min ytterdörr?
    Dörren hänger snett, trolig orsak är att den senaste tidens myckna blåst fått mig att tappa dörren åtskilliga gånger så den har farit runt och knäckt tills sig själv utåt så att säga.
    Har kollat karmen med pass och den är helt exemplarisk så trots att det i vissa trådar står att man kan justera där så vill jag inte gärna ge mig in på det i onödan. (Karmskruv är djävulens påfund) Skruvarna verkar också sitta fast ordentligt. Har en billig dörr, typ 5000 spänn på någon större bygghandel så det finns inga justerskruvar alls vad jag kan se.

Har kikat i gamla trådar men jag är inte helt med ändå, dörren skall hänga kvar, på med riktaren över gångjärnet och så bryt åt något håll... Hur då bryt? Behöver jag inget mothåll eller funkar det att bryta mot gångjärnet i sig? Och den viktigaste frågan - hur vet jag när jag skall sluta? Alltså, finns det något jag absolut inte får göra för då pajar jag hela dörren?

Har gjort en fin, skalenlig ritning över situationen. :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    dörr.jpg

2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Det du gör med gångjärnsriktaren är att du kan flytta centrum av själva leden. På din skiss behöver det översta gångjärnet flyttas lite mot karmen och tvärtom för det nedre. Riktaren tar själv mothåll mot gångjärnet, så inget extra behövs. På skissen ser du att centrum kan flyttas både i djup och distans relativt fästet.De streckade linjerna är tänkta att visa det.Ta bara lite i taget när du riktar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp.JPG

3. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Skaffa en gångjärnsriktare.
    Börja med att dra åt skruvarna.
    Bryt lite och prova om det blir bättre.
    Normalt om karm och dörr är friska så har man inte sönder något.

Man kan rikta både det sim sitter i karmen och på dörrbladet.
    Man kan dessutom genom justera dörren hur långt in i karmen den ska vara.

4. 1
    Medlem · Nivå 14
    Byt gångjärnen istället, gångjärn är inte dyra.
    Om gångjärnen knäckts kraftigt och du knäcker tillbaka så mattas metallen ut och blir mjukare vilket gör att det inte håller speciellt länge.
    Komplettera med ett dörrstopp av något slag som gör att dörren inte kan knäcka gångjärnen.
    Du kan knäcka befintliga gångjärn men det blir ofta inte lika bra som att byta gångjärn och är endast bra till mindre justeringar.

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Rigga videokameran med livefeed till oss andra.

6. Dalbotös
    Medlem Nivå 11
    Det har varit dåligt med uppdateringar i denna tråden för det har gått troll i den den här enkla,snabba justeringen...

Det skulle köpas brytjärn, det har regnat, det har jobbats dygnets ljusa timmar, det har regnat, brytjärnet fick inte plats utan att plocka bort fodret, det har regnat, någon osmart person (läs jag) hade fått slut på skruv och därför var en av skruvarna i fodret med en annan skalle som bitsen till givetvis inte gick att hitta, det har regnat, land och rike har besökts för att hitta en passade bits och sen har det regnat lite till.
    Nåväl, idag kom det märkligt nog en liten stund med uppehåll så jag slängde mig ut, plockade ner fodret och satte full av tillförsikt brytjärnet över gångjärnet och... Nej det gjorde jag inte alls för det passade inte. Gah! Det är för litet avstånd mellan gångjärnet och dörren för att brytjärnet skall få plats. Alltså inte storleken på hålet, den passar men materialet i järnet är för tjockt. Jag blir så trött på sånt här........ :|

7. D
    Medlem Nivå 8
    Jag skruvade loss gånggärnen och satte dem i skruvstädet och knackade lite åt rätt håll. Tar förstås längre tid och är svårt att få lika exakt som en riktare, men jag lyckades iaf få min dörr bättre :)

8. 1
    Medlem · Nivå 14
    Du kan använda gångjärnsknäcken när gångjärnet sitter i skruvstädet det blir bättre än hammaren ;)

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Finjustering kan man väl göra på plats med stora rörtången....

10. M
    Anonym
    Kan du kanske slipa ner järnet med en vinkelslip så det får plats?