Byggahus.se

Knäck på taket

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej och hå,

funderar på att bygga till huset. Där det förut har varit ett skärmtak över en altan tänkte jag mig ett rum. För att inte få för lågt i tak inne (jag är lååång) så funkar det inte att dra ut ett pulpettak som en fortsättning på nuvarande husets sadeltak. Istället tänker jag mig att pulpettaket börjar en bit upp på det gamla taket (se skissen). Är detta en korkad idé? Har letat, men hittar ingen konstruktionsskiss på nätet. Någon som vet hur man gör en sådan övergång och vilka dimensioner det kan handla om för takbjälkarna?

Tack på förhand.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    tillbyggnad.jpg

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Den lösningen är helt ok. Men man måste lasta av dom nya takstolarna vid den gamla väggen annars hamnar belastningen på dom gamla takstolarna och det klarar dom förmodligen inte.

Lättast är att öppna upp taket och fästa dom nya takstolarna i dom gamla. Sen lägger man taket.

• Laddar…
  3. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Visst funkar det som du tänkt men jag skulle nog ha gjort med sadeltak istället...mer jobb men i mitt tycke mycket snyggare och mer på "riktigt" ;)

• Laddar…
  4. T
    Bannad Nivå 1
    Den lösningen är bra. Men... Vad ska du klä taket med? ser inte ut att bli mer än 10-12 grader så takpannor är inte att rekommendera. papp 300kr m2 och håller 20 år kanske. Jag skulle inte stirra mig blind på vad som krävs i bärighet, ni vill väl få rum för minst 220 mm isolering? Så jag rekommenderar uppifrån och ned: papp, underlagspapp, råspont 21-22mm 25x50 läkt på var takås (för att skapa luftspalt) , masonit 3,2mm oljehärdad, 45x220 som takås på cc 600mm, 220mm isolering, 0,2 ångspärr, 28x70 glespanel, 12,5 gips Det blir starkt nog. Mer isolering är inte fel.
    se även till att få dit en bärlina rakt ovanför väggen så att alla takåsar växlas ner till vägg, takstolarna på huset sitter förmodligen på cc 1200mm ställ gärna frågor på takhjälpen på takläggare.nu

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar.

Papp eller (möjligen) falsad plåt hade jag tänkt som takbeklädnad. 10 graders lutning blir det.

En kompletterande fråga, jag behöver "jacka ur" en bit av takbjälkarna vid takfoten, se figur. Finns det någon tumregel som säger hur mycket material det går att ta bort utan att hållfastigheten försämras. Här blir det inte mer än 70 mm material kvar. Ska man sätta en balksko för att vara på säkra sidan?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    limbalk2.jpg

6. H
    Medlem · Nivå 19
    Det gör inte stor skillnad eftersom det inte är där lasterna är. Så länge det är tajt runt det andra träet såklart.

• Laddar…