Byggahus.se

Knacka ur källare och lägga nytt golv

1. Wigert
    Medlem · Stockholm · 732 inlägg

Wigert

Medlem
    Håller på och snyggar upp pannrummet inför kommande installation av värmepump. När jag fått ut allt gammal skräp såg jag en murken del av betonggolvet. Fram med huggmejseln och med ett slag ner i en blandning av singel, grus och annat från byggåret 1944. Plattan var runt 2 cm.....

För att göra allt rätt från början lutar det åt att knacka ur golvet, isolera samt lägga golvvärme. Jag har sökt på forumet, och hittat denna eminenta tråd igen:

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1115224972;start=60

Vad jag söker nu är en beskrivning av de olika skikten i ett nytt golv. Jag har tänkt att gräva ur så mycket som möjligt. Därefter markduk, isodrän + isodrän (lager 2 ev ersatt av ett lager cellplast), armeringsnät med distanser (hur höga?), najad golvvärmeslang, gjutning ca 10 cm, avjämning med flytspackel, golvfärg.

Inom några år kommer hela källaren rivas ur och få golvvärme så att framtida bastu och gästrum blir mer behagliga. Dränering förra året har gett mycket bättre inomhusklimat.

Tacksam för kommentarer och åsikter och gärna andras erfarenheter.....

2. K
    Medlem · Östergötland · 1 303 inlägg

krillek

Medlem

Re: Knacka ur källare och lägga nytt golv

Finns olika sätt att göra på. Jag la markduk, 10cm singel, 2x7 cm Dow Floormate isolering, och ca 10-12 cm betongkaka med ingjutna armeringsnät och vattenburen golvvärme. Jag är osäker på om det är lämpligt att bara isolera med Isodrän.

Floormate är dyrare än vanlig cellplast, men trevligare att bearbeta och gå på - det smular inte så förbaskat.

Mad facit i hand kanske jag hade uppnått (ännu) bättre isoleringseffekt genom att byta ut singlet mot isodrän, men jag satte i alla fall på golvvärmen för några veckor sen och det har blivit väldigt varmt och skönt i källaren 8)

3. Wigert

Wigert

Medlem

Efter några mindre arkeologiska utgrävningar visar det sig ligga en del bergstoppar i dagern, så det kommer krävas utjämning. För att spara kraft funderar jag på Leca som utjämning mellan bergknallarna, lämpligt?

4. S
    Medlem · 940 inlägg

Det är verkligen lämpligt. Isolerande och dränerande.

5. Wigert

Wigert

Medlem

Knacka ur källargolv-ge mig era bästa tips!

Jag lyfter upp min gamla tråd igen för att få några av de senaste tipsen från er andra. Källaren är totalt på 75 kvm, varav jag räknar med att öppna upp golven i ca 65 kvm. Det skall bytas en del avloppsrör, samt kompletteras med avlopp för dusch och tvättmaskiner. In med golvvärme så att värmepumpen får jobba lite till. Massorna är ingen lek, 5-10 cm dålig betong plus ca 30-40 cm diverse skräp på hela ytan ger många lass.

1. Det skulle vara intressant att veta kostnaden för någon som lejt in detta arbete, gärna i Stockholmstrakten, och med en beskrivning av vad ni gjorde.
    2. Referenser på bra hantverkare med svenskt eller utländskt ursprung.
    3. Era bästa/sämsta erfarenheter från eget resp. hantverkarens arbete.

Dessa två trådar har jag som favoriter...:

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1115224972;start=0#0

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1096126417

Tackar på förhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.