Ja, nu är jag en nybörjare. Men ska fixa till altanräcket som börjat bli murket.
Köpte färdiga staketsektioner på silvan men de är för korta så jag tänkte göra stolpen rektangulär. MEN då tyckte frugan att en 8 kantig stolpe ska vi ha...!! se här & så höll hon upp några brädstumpar & visade med ett stort leende..
startade Sketchup,(Underbart program) & ritade upp med de mått jag hade & fann en lösning.
Men frågan är: Håller/duger en billigare klygsåg som biltema, jula el dyl till att klyva & fixa de 45 graders vinkel jag behöver? Den kommer även att brukas på utbyggnad av bron.
Jag har inte speciellt mkt pengar att lägga på nån dyrare maskin.. :-[Är pappaledig nu i 6v till.
Så är det nån här som har eller har testat några billigare? och kan tippsa mig.
Köpte färdiga staketsektioner på silvan men de är för korta så jag tänkte göra stolpen rektangulär. MEN då tyckte frugan att en 8 kantig stolpe ska vi ha...!! se här & så höll hon upp några brädstumpar & visade med ett stort leende..
startade Sketchup,(Underbart program) & ritade upp med de mått jag hade & fann en lösning.
Men frågan är: Håller/duger en billigare klygsåg som biltema, jula el dyl till att klyva & fixa de 45 graders vinkel jag behöver? Den kommer även att brukas på utbyggnad av bron.
Jag har inte speciellt mkt pengar att lägga på nån dyrare maskin.. :-[Är pappaledig nu i 6v till.
Ett alternativ kanske kunde vara en trekantslist ? Om man nu har dåligt med pengar ?jumjum_ skrev:Ja, nu är jag en nybörjare. Men ska fixa till altanräcket som börjat bli murket.
Hej JumJum!
Din fråga - sågen håller troligen. Men hur rakt blir snittet? Går det att styra sågen?
Din konstruktion är vacker på ritbordet, men klarar Du att tillverka den? Hur ser den ut om två år? Jag tvivlar på att den är särskilt vacker.
Förenkla - konstra inte till det!
Rådet är positivt, bli inte modfälld!
per
Din fråga - sågen håller troligen. Men hur rakt blir snittet? Går det att styra sågen?
Din konstruktion är vacker på ritbordet, men klarar Du att tillverka den? Hur ser den ut om två år? Jag tvivlar på att den är särskilt vacker.
Förenkla - konstra inte till det!
Rådet är positivt, bli inte modfälld!
per
Jo, hur ser det ut om 2 år... det vet jag inte. men tänkte bygga allt av tryckt virke så ruttna upp lär det väll inte göra på en gg iallafall. Och om jag klarar upp det vet jag inte.. hehe. Har gjort en 10cm hög provstolpe i de mått jag har & handsågat bräderna 45 grader & det vart faktiskt bra. med då är det ju bara en dm &så *lol*
Så det lägger jag ned.
& skulle det skita sig så är farsan snickare.. MEN, skulle helst vilja fixa det utan hjälp.
Så det lägger jag ned.
& skulle det skita sig så är farsan snickare.. MEN, skulle helst vilja fixa det utan hjälp.
Jag kan utveckla mitt resonemang lite. Sågarna duger. Men jag tror inte du får ihop en stolpe på det sätt som du ritat. Det är väldigt svårt att bygga ett "rör" på det viset. Det blir liksom inget fästytor. Och du måste ha väldigt bra trävirke, som är absolut rakt. Mycket jobb blir det också. Du måste ju såga minst 12 snitt för var stolpe. Gör stolpen massiv i stället. Du kan tex göra den av tre reglar: en rektangulär i mitten och två som du tar av kanterna i 45° på var sida.
Hej JumJum och trevlig lördag kväll!
Ruttnar gör det säkerligen inte, jag ifrågasatte kavaliteten hos det av Dig utförda arbetet med den utrustning som Du angav stod till Ditt förfogande.
Förståndigt att avsluta det kvalificerade stolparbetet! Kika på hur Din pappa bär sig åt, han kanske ger Dig lärdom för livet, och den är inte tung att bära, men jäkligt nyttig.
Och bli inte modfälld, såga vidare!
per
Ruttnar gör det säkerligen inte, jag ifrågasatte kavaliteten hos det av Dig utförda arbetet med den utrustning som Du angav stod till Ditt förfogande.
Förståndigt att avsluta det kvalificerade stolparbetet! Kika på hur Din pappa bär sig åt, han kanske ger Dig lärdom för livet, och den är inte tung att bära, men jäkligt nyttig.
Och bli inte modfälld, såga vidare!
per
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Booli, tittar verkligen alla husköpare på den sajten?
Köpa & Sälja hus -
Kan köpare kräva besiktning igen?
Köpa & Sälja hus -
Skall äntligen köpa hus
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Funderar på att köpa en lägenhet där badrummet nyligen är renoverat
Badrum -
Vad är det för innertak? Finns det att köpa igen?
Byggmaterial & Byggteknik