Byggahus.se

Klyva ved i augusti?

1. L
    Medlem · 12 inlägg

LemonWatah

Medlem
    Jag var hos min svärfar och hämtade vedkubbar från björk som vi fällde i våras.

Jag har idag (18 aug) klyvit all ved och staplat i vedboden. Vedbod i form som ett vindskydd, tre väggar och tak med ca 1 cm breda springor på väggarna.

Enligt honom så har klubbarna torkat tillräckligt när dom stod ute sen i våras och att jag kan elda med det nu iår.

Jag är mer tveksam, många bitar hade lite mögel på sig osv.
    Hinner ved torka något från augusti fram tills tex jul?
    Jag har annan ved som jag vet är torr men som kanske inte räcker till hela säsongen.

2. B
    Medlem · Västmanland · 3 155 inlägg

BSOD

Medlem
    Kanske möjligen om det var 25cm korta klubbar. Björk är segt att torka, och nävern är tät. jag hade alla gånger skaffat fram lite annan ved (torrgran t.ex.) och haft björken som reserv ifall vintern blir väldigt lång. Nästa år är den bra.

Det torkar väldigt dåligt så här sent på säsongen.

3. L
    Medlem · 12 inlägg

LemonWatah

Medlem
    Det var 50 cm bitar.
    Jag får ha den som reserv om den andra tar slut helt enkelt.
    Möglet som var på ändarna då, kommer det försvinna/dö nu när det är kluvet tror du? Eller kommer det fortsätta sprida sig när det är så fuktigt ute :thinking:

4. D
    Medlem · E · 27 569 inlägg
    Från nu fram till jul är det väldigt dåligt torkväder. Det är osannolikt att det blir särskilt mycket torrare på den tiden.

5. Kurtegon
    Medlem · 33 inlägg
    Torkar den snabbare inomhus i uppvärmt garage?

6. D
    Ja, om du har ventilation.

• Laddar…
  7. F
    Medlem · Östergötland · 7 676 inlägg

fribygg

Medlem
    Nej, ved torkar bäst ute i sol och blåst

Om du tvivlar kan ju prova både ute och innomhustorkning och låta oss veta om ett år vilket som fungerat bäst

8. D
    Att torka ute under hösten går inget bra alls.
    Men du får gärna prova, jag är säker på att innetorkning funkar bättre under den återstående delen av året.

9. Kurtegon
    Medlem · 33 inlägg
    Haha nu blev det svårt. Jag kommer förmodligen ha den i garaget i brist på andra möjligheter.

10. harry73
    bra på allt · Skåne · 15 639 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Jag skulle inte använda den som reserv, men försöka elda lite hela tiden. Starta elden och få bra glödbädd med torr ved, därefter kan du blanda in lite av den nyare veden och kolla om det funkar.
    Och klyv den i lite smalare bitar, då blir det lättare

11. F
    Medlem · Östergötland · 7 676 inlägg

fribygg

Medlem
    Trava två likadana travar, en ute och en inne och låt oss få veta vilken som torkar bäst.

Det är svårt att torka ved i aug/sept.
    Kommande år får du försöka få tag i vinteravverkad ved som du torkar ute mellan påsk och pingst.

12. A
    Husägare · Kalmar Län · 18 297 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Hade lagt den ute under tak/pressening men inget på sidorna. Och sedan ta in den successivt utifrån eldning för sista torkning inne i några veckor.

13. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 9 292 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Jag skulle säga att den med allra största sannolikhet är för blöt för att elda i år. Har du en fuktmätare kan du ju testmäta. Jag gör det för skojs skull ibland. Ibland verkar en bit torr och mäter jag utan så ligger den på säg 22%. Sen klyver jag och mäter igen på den nyklyvda ytan och får 40%. Det är nog inte världens mest noggranna mätare, men den räcker utmärkt för att ge mig ett hum om status.

Om du klyver veden fint så ökar chansen att den torkar, men jag är ändå tveksam. Man kan tänka lite hur man klyver också. En bit som är 10*10 cm sett från sidan har samma area på ändan (och därmed volym) som en vit kluven 20*5cm. Arean totalt är dock större på den senare biten som ges möjlighet att torka fortare. Dock är luftfuktigheten hög nu, så jag är som sagt tveksam.

Tillägg: jag klyver själv ved i augusti, men den blir till säsongen efter.

14. L
    Medlem · 266 inlägg
    Frusen björk går bra att elda, helst ska den vara -10 grader eller mer.
    Finns vissa som påstår att glödbädden efter frusen fuktig björk blir lite hetare och håller längre, själv vet ja int

15. L
    Allvetare · Västernorrland · 410 inlägg

lodin92

Allvetare
    Hur grov var bitarna? Är de 15-20 cm och legat vettigt tror jag de är torra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.