Byggahus.se

Klyva tegelsten?

1. J
    Medlem · 156 inlägg

johan_p

Medlem
    jag är barnsligt förtjust i gamalt tegel, och har därför beslutat att bygga en bröstpanel av just begagnat tegel.. Men det vore onödigt att använda hela stenar till detta, räcker gott och väl med halva (för att inte bygga på för mycket i bredd osv.), men min fråga är:

Hur kan man klyva en gamal tegelsten på ett snabbt och säkert sätt?

Kommer att täcka ungefär 4 kvadrat så är inga enorma ytor direkt, men blir ju ändå ett otal stenar, så om någon har något förslag på hur man kan tänkas göra detta vore jag mycket tacksam!

[om det dessutom råkar vara någon som vet om ett ställe i göteborg som säljer begagnat tegel (framför allt beiget/ljusgult) förutom Återbruket i Kviberg så hojta för allt i världen!!]

Tackar,
    Johan

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 844 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Klyva tegelsten?

Om du inte har bråttom kan du ju använda vinkelslipen och vända den sidan du kapar innåt så den inte syns.

Annars är det nog lämpligt att hyra en kapmaskin på Cramo el. motsvarande.

3. M
    Medlem · 41 inlägg

mickey

Medlem

Hyr en kapmaskin, d dammar betydligt mindre och går mkt fortare.

• Laddar…
  4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 844 inlägg

MathiasS

Medlem

Jodå, jag är det förste att intyga att kombinationen vinkelslip och tegel utgör en rökmaskin som inte skulle behöva skämmas på Metallicas fetaste livekonsert....

5. J
    Medlem · 156 inlägg

johan_p

Medlem

hahaha :)

kapmaskin it is, ni som verkar ha gjort detta, vad är det för typ av kapmaskin man bör ha?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.