Köpte en hög med virke till mitt förrådsbygge (taket) och jag köpte bara 2x4 (47x100mm) och inga 45x70mm som jag tänkte ha till bärläkt eftersom dom var rejält dyrare, så hellre bygger jag av 2x4. Men om jag kunde klyva det skulle jag få virket att räcka mycket längre.
Kunde få ca 48x47mm ur en klyvd bräda vilket jag tror räcker som bärläkt. Resten kunde bli spikläkt för panelen. Frågan är hur man bäst klyver en sådan längd, virke av denna läng är sällan rakt, jag tror det blir väldigt svårt att rigga upp något för justersågen.
Jag tror den bästa lösningen är cirkelsågen med anhåll och sen jiggar man upp nån hållare för brädan som man kan lägga den i, så följer den brädan bättre även om den är vriden.
Eller vad har ni för förslag för att klyva långa (390cm) och inte helt raka brädor?
Kunde få ca 48x47mm ur en klyvd bräda vilket jag tror räcker som bärläkt. Resten kunde bli spikläkt för panelen. Frågan är hur man bäst klyver en sådan längd, virke av denna läng är sällan rakt, jag tror det blir väldigt svårt att rigga upp något för justersågen.
Jag tror den bästa lösningen är cirkelsågen med anhåll och sen jiggar man upp nån hållare för brädan som man kan lägga den i, så följer den brädan bättre även om den är vriden.
Eller vad har ni för förslag för att klyva långa (390cm) och inte helt raka brädor?
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Det kan vara lättare om du skruvar brädan på en annan bräda som ligger i hållaren. Då kan cirkelsågen åka fritt utan att hindras av någon hållare.
Är väl bara anordna så brädan inte kan flytta sig på valfritt sätt t ex skruv eller tving på bockar och köra. Använder du det andra måtten som höjden är det ju inte ens lite noga. Jag tycker inte du behöver överdriva projektet utan få det gjort istället
Håll öronen öppna ifall brädan vill nypa klingan då får du slå i en kil bakom sågen.
Håll öronen öppna ifall brädan vill nypa klingan då får du slå i en kil bakom sågen.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Ibland är det kvist i virket, så när man sågar blir det bara stumpar så har man otur blir det dyrare.
Krokigt spelar inte så stor roll, fäst det ordentligt i början och använd "läkträvar" så går det svinfort
Krokigt spelar inte så stor roll, fäst det ordentligt i början och använd "läkträvar" så går det svinfort
För långa brädor tycker jag cirkelsåg med anhåll är enklast och ger bra resultat. Lägg upp på bockar och ha vid behov en extra bräda bredvid så sågen har ordentligt stöd under. Fäst med några tvingar och flytta dessa när de blir i vägen. Jag har precis klyvt upp 170x45@5,4 m på det viset för att tillverka 125x125 mm-stolpar (klyver först på mitten och sedan till 80 mm för att få bort de runda hörnen. Limmar sedan fyra st 80x45 till 125x125. Starkt och spikrakt
).
Edit:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det brukar bara bli elände med 2x2 som spikreglar för brädslåning. Alla spikar hamnar i en rak rad och spikreglana spricker längs mitten. Man måste ha utrymme att spika litet i sicksack.
Vanliga fyratumsbräder fungerar bra och om man får tag på litet tjockare bräder av något slag blir det ännu bättre.
Bordscirkelsåg och ett enkelt improviserat utmatningsbord av en skiva fungerar bäst att klyva med tycker jag. I alla fall upp till 6 meters längder.
Vanliga fyratumsbräder fungerar bra och om man får tag på litet tjockare bräder av något slag blir det ännu bättre.
Bordscirkelsåg och ett enkelt improviserat utmatningsbord av en skiva fungerar bäst att klyva med tycker jag. I alla fall upp till 6 meters längder.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
bärläkt verktyg - Bing imagesDennisCA skrev:
Bilden visar ett exempel på läkträv, det kan vara en pinne imellan, eller ett justerbart verktyg, använd fantasin.
Ett verktyg för att hålla distansen mellan bärläkten.
Alla utom den nedersta bärläkten.
Den nedersta bärläkten skall dessutom vara lite tjockare än alla andra så nedersta raden inte "hänger".
Klicka här för att svara