Hej

Har en fråga. Mina kära elektriker har bara gjort jobbet till hälften o jag undrar lite hur ni tror de kopplat. Det är fem ledare fram till en spotslinga. Det sitter en dim-02 bakom brytaren och den ena outputen går till takkronan(3 ledare) den andra går till spotslingan. Men här har jag en stilla undran. Till att börja med förstår jag inte varför det är 5 ledare men tänkte att de kanske drog det för att det ”kan vara bra att ha” men jag förväntade mig bara ha spänning på en ledare. När jag mäter mellan 0a och de tre ledarna så får jag 230, 43 och 50 typ. Varför har jag två ledare på 43 resp 50? Dim 02 är inställd på LED trailing Edge standard 100VA 230V

När jag drar ner till min så har jag typ
26V resp 8 o 8. Det verkar ju som den bruna ledaren beter som jag tänker mig att den skall o går från 230 till 26 men de andra två… vad har de gjort där? Tror ni?

Redigerat:
Jag förstår inte riktigt vad du ser och mäter. Men om man får konstiga mätvärden så beror det ofta på att en ledare som är bruten, eller inte inkopplad. Men som ligger nära strömförande ledare, får en svag kapactivt kopplad ström. Det beror alltså på att elektroner som rör sig i den strömförande ledaren, påverkar elektroner i ledaren som ligger nära. Elektronens elektriska fält går igenom iosoleringen, elektroner stöter bort varandra. Det kan ge en ström på några mikroAmpere, men det räcker för att ditt instrument skall reagera.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Har en fråga. Mina kära elektriker har bara gjort jobbet till hälften o jag undrar lite hur ni tror de kopplat. Det är fem ledare fram till en spotslinga. Det sitter en dim-02 bakom brytaren och den ena outputen går till takkronan(3 ledare) den andra går till spotslingan. Men här har jag en stilla undran. Till att börja med förstår jag inte varför det är 5 ledare men tänkte att de kanske drog det för att det ”kan vara bra att ha” men jag förväntade mig bara ha spänning på en ledare. När jag mäter mellan 0a och de tre ledarna så får jag 230, 43 och 50 typ. Varför har jag två ledare på 43 resp 50? Dim 02 är inställd på LED trailing Edge standard 100VA 230V
Hej

ok skall försöka vara lite mer tydlig.
I ett rum har jag en brytare som är återffjädrande. Bakom denna vet jag att det aitter en plejd dim-02. Den är kopplad med input till brytararna.

På utgång har jag konstaterat att den ena går till ”huvudbelysningen” i taket alltså taklampan. Där sitter en enkel glödlampa. Till denna är det 3 ledare. Fas, Nolla, jord. Den verkar fungera som tänkt. Den dimmar upp o ner.

På dem andra utgången är jag lite mer fundersam. Jag ser ju inte hur det är kopplat men försöker förstå genom att mäta på de ledare jag tror är inkopplade i taket.

Den enda andra utgången i taket är en kabel/rör med 5 ledare. Varför man dragit 5 har jag ingen aning om. Utan det är lite det jag försöker förstå. De 5 ledarna är Nolla(blå), Jord, Brun(som jag antar är ”fas1”), grå(okänd), svart(okänd).

Jag trodde nog att givet att det ör en kabel som skall snvändas enbart för belysning (230 spot i taket) att endast en ledare var spänningssatt. För att ta reda på vilken möter jag med en multimeter. Jag mötet mellan nolla och brun resp grå o svart ledare.

Jag möter när jag har Plejd inställd på följande sätt.

Jag får följande mätvärden (brun,grå,svart)
Max dimmer:230,43,50
Min dimmer ca 26,8,8

Alla faser har mao minskat sin spänning vilket tyder på att alla på något sätt är kopplade i dimmern? Det är här jag blir lost…

Output på utgången på plejd som jag tror är kopplad till åtm brun ledare är inställd på LED trailing Edge standard 100VA 230.

Min fråga är alltså varför jag har spänning som pendlar på grå o svart ledare med ovan värden. Vad/hur kan de ha kopplat in den mot plejden?

A Andreas Kneg skrev:
Hej

ok skall försöka vara lite mer tydlig.
I ett rum har jag en brytare som är återffjädrande. Bakom denna vet jag att det aitter en plejd dim-02. Den är kopplad med input till brytararna.

På utgång har jag konstaterat att den ena går till ”huvudbelysningen” i taket alltså taklampan. Där sitter en enkel glödlampa. Till denna är det 3 ledare. Fas, Nolla, jord. Den verkar fungera som tänkt. Den dimmar upp o ner.

På dem andra utgången är jag lite mer fundersam. Jag ser ju inte hur det är kopplat men försöker förstå genom att mäta på de ledare jag tror är inkopplade i taket.

Den enda andra utgången i taket är en kabel/rör med 5 ledare. Varför man dragit 5 har jag ingen aning om. Utan det är lite det jag försöker förstå. De 5 ledarna är Nolla(blå), Jord, Brun(som jag antar är ”fas1”), grå(okänd), svart(okänd).

Jag trodde nog att givet att det ör en kabel som skall snvändas enbart för belysning (230 spot i taket) att endast en ledare var spänningssatt. För att ta reda på vilken möter jag med en multimeter. Jag mötet mellan nolla och brun resp grå o svart ledare.

Jag möter när jag har Plejd inställd på följande sätt.

Jag får följande mätvärden (brun,grå,svart)
Max dimmer:230,43,50
Min dimmer ca 26,8,8

Alla faser har mao minskat sin spänning vilket tyder på att alla på något sätt är kopplade i dimmern? Det är här jag blir lost…

Output på utgången på plejd som jag tror är kopplad till åtm brun ledare är inställd på LED trailing Edge standard 100VA 230.

Min fråga är alltså varför jag har spänning som pendlar på grå o svart ledare med ovan värden. Vad/hur kan de ha kopplat in den mot plejden?
Kanske var färdigdragen slang som användes.
Då är det ju 5 ledare i

Mest troliga är att det är billigare att montera färdigdragen 5-ledare även om man bara behöver 4 ledare Fas Nolla Jord Tändtråd.
Det är faktiskt billigare att vid nyinstallation köpa färdigdragen 5-ledare FasNollaJord+Orange+Vit. Fördelen är att man inte behöver tänka och planera i förväg många timmar sparas och sena idéer är lätt att åstadkomma. Samt bara en typ av inköp.
Ledare som inte är ansluten markeras enkelt med att man lindar den runt skruvmejsel några varv innan man gömmer den i dosan naturligtvis oskalad.

Redigerat:
Din mätning visar ganska tydligt att brun är utgående tändtråd från dimmern, den dimmas från 230 - 26V (sedan skall man inte ta 26V alltför allvarligt, ditt instrument klarar troligen inte att korrekt mäta på en hackad dimmerspänning, man behöver ett intrument med "true RMS" mätning för det).

De andra två är då troligen antingen inte inkopplade alls i båda sina ändar, eller inkopplade på något med väldigt hög ingånsgimpedans, som mätmässigt ser ut som totalt avbrott.

När det strömmar in elektroner i den bruna tråden, så påverka det elektroner i de andra närliggande trådarna via sitt elektriska fält, de kommer att försöka putta ut några elektroner, som då går igenom ditt mätinstrument. När polariteten vänder på växelspänningen så kommer fälteffekten istället att dra in några elektroner genom ditt instrument.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A
Vad är det du har problem med som inte fungerar?

Hej

Jag skulle vilja veta varför det ligger spänning på ledare som borde vara utan spänning. Att det är så hög spänning som också följer dimmerfunktionen på den inkopplade ledaren känns olustigt. Det tyder tycker jag på att man har kopplat fel på något sätt

Som redan nämnts så är det inget fel att en icke ansluten ledare blir spänningsförande när den ligger parallellt med andra ledare, dock kommer spänningen att bli nära noll om man belastar ledaren t.ex. med en riktig spänningsprovare.
Fenomenet är oundvikligt p.g.a. kapacitansen mellan ledarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.