Byggahus.se

Kluckande/smällande ljud NIBE F750

1. J
    Medlem · 125 inlägg

Jeppenedved

Medlem
    Hallå. Vi har en ca 4 år gammal NIBE F750 som sedan ett tag tillbaka börjat ge ifrån sig ett kluckande/smällande ljud lite då och då. Låter ungefär som när man slår med handflatan mot ett rör. Någon som vet vad det beror på och vad man kan eller bör göra åt det?
    Tack på förhand!

Logga in för att se filmer.
  2. M
    Medlem · 7 inlägg

MasHen84

Medlem
    Hej! Låter väldigt mycket som dräneringsröret som leder ut i spillkoppen nere i pannan. Jag har varit med om liknande ljud när röret varit precis vid vattenytan. När ljudet kommer nästa gång prova att släppa lite på säkerhetsventilen och se om det tystnar. Vad har du för tryck i systemet annars? Har du luftat ngt på sistone?

3. J
    Medlem · 125 inlägg

Jeppenedved

Medlem
    Låter rimligt. Trycket ligger någonstans runt 1 bar och det ligger stabilt. Ja, jag luftade på värmepumpen när jag märkte att ljudet var återkommande men det gjorde ingen skillnad. En bekant sa att det kunde bero på avfrostning?

4. M
    Medlem · 7 inlägg

MasHen84

Medlem
    Ja, det kan ju va värt att prova om du skulle råka va vid pannan när ljudet hörs. Det spelar ingen roll vilken ventil du öppnar, bara att spillkoppen blir lite påfylld så borde ljud försvinna. Säk.vent. till varmvattnet är att föredra dock. Jag hade samma ljud på en äldre fl.panna och då var det slangen som glidit upp och låg precis vid vattenbrynet.
    Det stämmer att pannan avfrostar ibland och då leds vattnet ner i koppen och vidare ut i avloppet.

5. J
    Medlem · 125 inlägg

Jeppenedved

Medlem
    Var precis ute och skulle vrida men då kom det såklart inget ljud. Jag får privat nästa gång och håller tummarna. Tack för din hjälp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.