3 405 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Kluckande köksavlopp
Har precis samma förutsättningar, hade också kluckande. Följt utav återkommande stopp.
Visade sig jag hade en stor fettbobba i avloppet i källardelen.
Tog jag spolbil som filmade, spolade och filmade för att bekräfta de hade löst problemet.
Visade sig jag hade en stor fettbobba i avloppet i källardelen.
Tog jag spolbil som filmade, spolade och filmade för att bekräfta de hade löst problemet.
Det är väl inte ovanligt, har du kommit på varför du fick fettklumpen och vad gör du för att den inte ska återbildas?S salkin85 skrev:
Klumpen va några dm in i betongen, troligen så blir allt varmt fett kallt och stelnar där.F fribygg skrev:
Misstänker klumpen varit där sedan vi köpte huset för ett par år sedan, har haft återkommande stopp som har löst sig med iller, troligen har illern bara gjort hål i själva fettklumpen och jag var spolar vidare 9-12månader innan det varit dags igen.. klumpen var i storlek med en underarm.
Gäller att försöka att undvika att spola ned fett i avloppet.
Lite sen uppdatering. Vacuumventil hjälpte i mitt hus. Det blev hur tyst som helst. Så skönt att slippa kluckandet.C CarlC89 skrev:
Undersökte först om det var luft som kom ut eller sögs in när det kluckade.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 585 inlägg
Då har du en strypning nedströms som fungerar som ett vattenlås på ledningen. Kan vara t ex nästan stopp eller rejält bakfall på ledningen så att ett vattenlås bildas. I de fallen hjälper ju en vakuumventil mot symptomen (kluckandet) även om det inte löser felet s a s.blackarrow skrev:
Det hade varit lite intressant att filma den delen av rören fram till där de anslutet till den grova stammen.Claes Sörmland skrev:
Jag skulle misstänkrt dåligt fall i rören i betongplattan i källaren. Där finns även två golvbrunnar som kan tänkas ansluta till samma rör. Tänker mig då att vatten skulle kunna rinna ut i en avstickare och senare tillbaka och ut rätt väg.
Kluckandet är inget som ändrats under åren, inte ens före och efter spolning av rören.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur skarvar man köksavloppsrör i golv?
Kök -
Kan man dra köksavlopp med 2 st 90graders böjar?
Vatten & Avlopp -
Kluckande ljud i avloppet och knäppande/dropp-ljud på nedervåningen
Vatten & Avlopp -
Hur lösgöra vattenlåset och rensa mitt köksavlopp?
Vatten & Avlopp -
Annu ett kluckande köksavlopp
Vatten & Avlopp