3 388 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Kluckande köksavlopp
Sida 1 av 2
Är lite trött på kluckandet från köksvasken.
Har spolat avloppsstammarna men det blev inte ett dugg bättre.
Avloppet går i golvet några meter, sen rakt ner i källaren och sen vidare i källargolvet. Har haft ett stopp i källargolvet. Den här delen saknar avluftning. Stammen som går till toa/dusch ligger i andra änden av huset och på den stammen finns avluftningen.
Kan det ha kluckat på detta vis sen huset byggdes…pga det saknas avluftning på köksstammen?
Fick intrycket av att spolkillarna var erfarna och noggranna. Kan de ha misslyckats?
Vad gör man?
Avloppet går i golvet några meter, sen rakt ner i källaren och sen vidare i källargolvet. Har haft ett stopp i källargolvet. Den här delen saknar avluftning. Stammen som går till toa/dusch ligger i andra änden av huset och på den stammen finns avluftningen.
Kan det ha kluckat på detta vis sen huset byggdes…pga det saknas avluftning på köksstammen?
Fick intrycket av att spolkillarna var erfarna och noggranna. Kan de ha misslyckats?
Vad gör man?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 154 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 154 inlägg
Kluckandet orsakas av partiellt stopp eller bakfall på ledningen. Det är luften i ledningen som inte kommer ut p g a det partiella stoppet och då uppstår ett övertryck som ger kluckandet när man spolar i köksvasken.blackarrow skrev:
Vad gör man?
En avluftning på köksstammen kan mildra symptomen (för luften i ledningen går då ut via avluftningen) men egentligen är det inte detta som är lösningen. Felet ligger i avloppsledningen.
Är det kanske gamla gjutjärnsrör som har korroderat igen?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 154 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 154 inlägg
Vakuumventil löser inte problemet. En sån släpper in luft i avloppsrören vid undertryck. Kluckandet orsakas vanligen av att luft vill komma ut. D v s motsatt problem som vakuumventilen hanterar.C CarlC89 skrev:
Det sagt så kan det nog finnas något exempel på när undertryck p g a ett partiellt stopp i köksstammen också orsakar kluckandet...
Nej, plaströr från -72 som är i hyfsat bra skick.Claes Sörmland skrev:
Kluckandet orsakas av partiellt stopp eller bakfall på ledningen. Det är luften i ledningen som inte kommer ut p g a det partiella stoppet och då uppstår ett övertryck som ger kluckandet när man spolar i köksvasken.
En avluftning på köksstammen kan mildra symptomen (för luften i ledningen går då ut via avluftningen) men egentligen är det inte detta som är lösningen. Felet ligger i avloppsledningen.
Är det kanske gamla gjutjärnsrör som har korroderat igen?
Jag misstänker väl bakfall i röret i köksgolvet, men det är lite väl mycket jobb att ta ut köksbänkar och riva upp golvet.
Kan problemet vara i källargolvet, efter några meter lodrät rör?
Provade att spola i 15s och då kluckade det direkt efteråt och fortsatte i 25s. Sista kluckandet efter 1 min.
Upplever annars som att enstaka kluckande även kan komma en bra stund efter man spolat lite i vasken.
Om spolkillarna råkat spola en avstickare till en golvbrunn i stället för röret till köket? Men de använde rensluckan på det lodräta röret till köket, så jag har svårt att tro de misslyckats så fatalt.
Röret borde även ha en avstickare till källartrappans brunn förutom brunnen i pannrummet. En mycket svårrensad gjutjärnsbrunn ute i trappen.
Jag kan dela med mig av exakt samma problem. Köpte ett hus byggt -75 i vintras. Avloppen var utan anmärkning. Helt plötsligt började köksvasken klucka väldigt mycket, pågick i ett par minuter.
Efter några veckor stod jag i pannrummet när frun spolade vatten i köket. Då kluckade det i golvbrunnen (som ligger nedströms från köksledningen. Och då slog det mig att jag hade petat i brunnen och det var en boll som satt fast. Har senare läst mig till att det är en oljeavskiljare (tidigare oljepanna) och att den här bollen flyter på vatten men inte olja och på så sätt minimerar oljeutsläpp... Nåväl, bollen kärvade så jag skrapade runt i brunnen med en diskborste och spolade hett vatten tills den var ren och flöt som den skulle.
Sedan dess har det inte varit antydan till kluckande i köket!
Efter några veckor stod jag i pannrummet när frun spolade vatten i köket. Då kluckade det i golvbrunnen (som ligger nedströms från köksledningen. Och då slog det mig att jag hade petat i brunnen och det var en boll som satt fast. Har senare läst mig till att det är en oljeavskiljare (tidigare oljepanna) och att den här bollen flyter på vatten men inte olja och på så sätt minimerar oljeutsläpp... Nåväl, bollen kärvade så jag skrapade runt i brunnen med en diskborste och spolade hett vatten tills den var ren och flöt som den skulle.
Har du bytt tvätt/diskmedel?blackarrow skrev:
Vad gör man?
Har du bytt tvätt/diskmaskin eller på nått annat sätt minskat mängden varmvatten som spolas ned i avloppet?
Märkligt, men intressant.M matsuhlen skrev:Jag kan dela med mig av exakt samma problem. Köpte ett hus byggt -75 i vintras. Avloppen var utan anmärkning. Helt plötsligt började köksvasken klucka väldigt mycket, pågick i ett par minuter.
Det har varit oljeeldning tidigare och brunnen i pannrummet öppnades ju vid spolningen.
Jag spolade avloppsstammarna 2020. Det klickade innan och det kluckade efteråt.F fribygg skrev:
Vi har säkert bytt diskmedel flera ggr genom åren.
Fettstoppet i köksavloppet i källargolvet var nog Julhelgen 2019.
Energisnåla maskiner och övergång till miljövänliga hushållskemikalier samt ändrade disk och tvättvanor kan ju få den effekten.
Att leja spolning är knappast miljövänligt eller gratis så du kanske kan prova att handdiska med Yes under rinnande varmt vatten åtminstånde en ggn i veckan och se om 'kluckandet' försvinner av sig självt?
Att leja spolning är knappast miljövänligt eller gratis så du kanske kan prova att handdiska med Yes under rinnande varmt vatten åtminstånde en ggn i veckan och se om 'kluckandet' försvinner av sig självt?
Handdisk en hel vecka har nog aldrig hänt. Inte ens när diskmaskinen gick sönder. 
Diskmaskinen går ju inte lika ofta med nu med utflugna sen ett par år.
Samma Cylindamaskin i många år. Den har flera olika program. Man kan inte ändra temperatur vad jag vet. Det kan väl tänkas att vi kört kortare program och inte lika mycket grytdisk sista året.
Diskmaskinen går ju inte lika ofta med nu med utflugna sen ett par år.
Samma Cylindamaskin i många år. Den har flera olika program. Man kan inte ändra temperatur vad jag vet. Det kan väl tänkas att vi kört kortare program och inte lika mycket grytdisk sista året.
Kolla lite på hur avloppet är draget under vasken för brukar vara en flaskhals där så det inte är vattenlåset som "sugs" torrt och kolla så anslutningen inte läcker mella rör och stammen.blackarrow skrev:
Vad gör man?
Det är två rör + diskmaskin som går samman till ett vattenlås (Bauhaus universal, tror jag) men en ganska grov flexslang ner till gummimuffen i avloppsröret.V växelventil skrev:
Japp kolla lite på muffen så det är tätt så det inte sugs ur för det kan vara lite lurigt med avluftningen för risken finns att vattenlåset blir tomt på vatten.