Klosettanslutning. Har jag gjort rätt val?

505 läst  11 svar

1. E
    Medlem Nivå 3
    Håller på att dra om avloppet för vårt kommande badrum på övervåningen (var förberett för WC från hustillverkaren men vi ska ha badrum) och har efter att läst tips om den monterat Uponors klosettböj. Problemet jag har är att jag trots ganska mycket fall (25 mm/m) på den 1 meter långa 110mm ledningen från klosettböjen till böjen ner mot den vertikala stammen "bara" får ett uppstick på 102 mm över golvreglarna (dvs 80 mm över kommande golvspånskiva) på klosettanslutningen. Då vi tänkt ha vattenburen golvvärme som ju bygger lite så känns detta i minsta laget. Eller är det ok? Enligt Säker Vatten ska uppsticket vara minst 40 mm innan tätskikt.

En lite suddig bild på hur det ser ut:
    IMG_20180407_213427955.jpg

Jag skulle kunna få upp den ytterligare men för varje centimeter jag höjer röret vid klosettböjen så öker ju fallet motsvarande mycket.

Redigerat 8 apr 00:13
  2. Krilleman
    Allvetare · Nivå 24
    Har du plats att få dit två vanliga 110mm 45 böjar så blir det nästan bättre. För 40mm uppstick ovan flyt/klinker är på håret att du får till anslutningen med toan. Den behöver 6cm uppstick ovan färdigt golv för att bli bra.

Dubbla 45º böjar istället för klosettanslutningen. Stick upp rakt 110mm rör. (ingen del av muffen på böjen ska vara ovan flytspacklet) Direkt efter flytspackling men innan tätskikt, så kapar du röret jäms flytspacklets höjd. Tryck i en WC-stoss med fläns. Typ Jafo.

Skulle inte det gå med dubbla 110mm 45º så finns det faktiskt WC-anslutningar för större rör än 110mm (blå läpp).

http://www.jafo.eu/produkter/wc-anslutningar-wc-stosar/wc-stosar-excentriska/

Säkervattens principbild:
    Skärmklipp.PNG

3. E
    Medlem Nivå 3
    Finns det någon nackdel med att använda RSK 2318406 istället för 110 rör om man vill att det man tätskiktar mot ska sitta fast i flytspacklet?

4. Krilleman
    Allvetare · Nivå 24
    Nej, den går fint den med. Men den bygger mer på höjden som du ser vid min markering.För det är bara den släta delen som ska sticka upp i flytspacklet!

Och jag tror inte du har den höjden att leka med. Men jag kan ha fel.

Prova!

Skärmklipp.PNG

5. E
    Medlem Nivå 3
    Idag kom mina beställda delar så nu hoppas jag att det blir bra. Jag fick inte plats med 2x45 graders böjar mellan det jag redan byggt ihop och kortlingen. Men jag beställde även en 110 mm långböj och med den gick det. Den sticker upp 31 mm ovanför golvbjälkarna och kommer alltså sticka 9 mm över golvspånet (2x45 hade även stuckit upp någon cm ytterligare). Men det borde väl vara ok när det ska på ca 35-40 mm flytspackel just vid toastolen?

En lite mindre suddig bild på det hela:

IMG_20180411_184904674.jpg

Redigerat 11 apr 22:02
  6. Krilleman
    Allvetare · Nivå 24
    Det ser ut att kunna fungera. Bara hela muffen hamnar i flytspacklet och endast röret sticker upp.

Köp WC-anslutning i (enligt min tidigare länk) som passar i ett 110mm rör.

Tänk också på att du ska ha minst 6cm fritt i bakkant till vägg från WC-anslutningen för tätskiktet ska kunna bli godkänt!

7. E
    Medlem Nivå 3
    Det har jag haft med i beräkningen så måttet från bakkant wc-anslutning till vägg blir ca 75 mm.

8. Krilleman
    Allvetare · Nivå 24
    Kalasbra! (y)

9. E
    Medlem Nivå 3
    Och sådär blev det hela i slutändan (ska dit en del klämmor till bara). Några synpunkter innan isoleringen åker tillbaks och jag börjar lägga golvspån?

Sen en fråga. Troligen bara för att man är lite nojig amatör. Hur känsligt är det med vinkeln som rördelarna går in i respektive muff? Givetvis har jag inte satt något i spänn eller så men t.ex. när jag idag kopplade det ihop det sista till golvbrunnen så vred jag och justerade en del i 2x45 graders svängen innan golvbrunnen och var då lite orolig att man kanske orsakade lite sidledskrafter på någon tätningsring. På samma sätt är fallet från sista "svängen" till golvbrunnen lite stort (ca 25 mm/m) så samma sak gäller för anslutningen mot brunnen. Men med 2 st 30 graders böjar vid brunnsanslutningen så blev det bra som jag kunde åstadkomma. Med 2 st 45 graders böjar hade fallet blivit noll.

Men som sagt så antar jag att det bara är jag som är nojig. Sålänge allt är ordentligt istucket så är det ju extremt lite "vinkelfel" det kan bli känns det som? Men det är ju lite känsligt med skarvar som kommer ligga dolda i golv så det skadar ju inte att fråga tänker jag.

Tack för all hjälp förresten! Inte bara i denna tråden utan i alla andra man läst inför detta jobb. Som du ser är valet av rördelar färgat av vad jag läst i andra trådar. :)

IMG_20180428_133157546.jpg IMG_20180428_133121462.jpg

10. R
    Medlem · Nivå 14
    Blir det inte väl glest med reglar i facket vid toan? Det är väl max CC 300 som gäller för våtrum?

11. R
    Medlem · Nivå 14
    Är isolering för stegdämpning är det bättre att inte fylla fullt annat än mot ytterväggar.

12. E
    Medlem Nivå 3
    Det ska kortas där istället pga avloppsröret som går mitt i facket. Men nej cc60 är kravet om man flytspacklar minst 12 mm som förstyvning. Men det är hängslen och livrem på allt som har med badrummet att göra så jag kör cc30 ändå och kortlar som sagt där det inte går.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: