Byggahus.se

Klirrar i skåp etc när man går omkring inne!

1. B
    Medlem Nivå 5
    Vill bara kolla hur många som har liknande, vi bor i ett trähus med krypgrund som besiktades i somras utan anmärkning, jag undrar mest om det är normalt att möbler rör sig lite när man går förbi, märks även på att blommor uppe på dem rör sig lite , klirrar i vitrinskåp och hörs i garderobsdörrar, ytan på akvarievattnet rör sig om man går hårt eller om barnen härjar etc, det är lika i alla rum. Huset är inte så gammalt, byggt 1987. Behöver jag vara orolig på nåt vis? Kan man göra något åt detta?

2. JanneJanne123
    Medlem · Nivå 10
    Det är helt normalt och inget jag skulle oroa mig över.

3. B
    Medlem Nivå 5
    Tack för ditt svar kan man göra något åt det om man stör sig mkt på det?

4. E
    Medlem · Nivå 6
    Likadant i vårt hus. Hus från 56. Främst är det i entreplanet, vardagsrum och kök som det märks. Träbjälklag över källare. Vi har bytt golven så de är nu golvspån skruvat i bjälkar och massivt ekgolv skruvat i spånet . Dock gjorde vi inget med bjälkarna som ligger på cc60 och är krysskolvade. Diskmaskin och köksfläkt kan ibland skapa vibrationer i hyllor som är fästade i väggarna vid dem också. Känns som att det är värre nu på vintern? Drar allt ihop sig vid låg luftfuktighet? Intressant att höra om någon har tankar kring enkla åtgärder som kan hjälpa, utan att göra om allt igen..

5. M
    Medlem · Nivå 4
    Skruvlimma nytt golvspån ovanpå det gamla och problemet är löst .. men detta är ett ganska stort jobb. För det krävs nya golv och höjda dörrar etc

6. B
    Medlem Nivå 5
    Ok jag trodde att det gick att göra något från undersidan, dvs från krypgrunden, men det går alltså inte?

7. M
    Medlem · Nivå 4
    Klart det får men det är ännu värre, ta bort allt underifrån för att förstärka och sedan tillbaka med allt som sitter där är inte skoj alls.

8. Lill72
    Medlem Nivå 11
    Har inget bra svar på er fråga tyvärr men har lite av samma problem.
    Jag hittade en tråd här på forumet om det men minns inte vad den hette, däremot tog jag en skärmdump på tråden där någon stabiliserar golvet med någon slags balk på plintar som skulle kunna funka....
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20180219-152340.png

9. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17
    Det är som sagts fullt normalt. Alla trähus jag varit i har uppfört sig på samma sätt. Själv ser jag ingen anledning att försöka åtgärda ett problem som inte finns, utan ser det som en del av charmen med trähus. De lever och rör på sig.

• Laddar…
  10. M
    Medlem · Nivå 11
    Samma sak här i hus från 1990. Är nog helt normalt.

11. Lill72
    Medlem Nivå 11
    Sök på "stabilisera golv" här på forumet, där finns lite trådar om det.

12. T
    Medlem Nivå 5
    Klirrar det i vitrinskåpet eller på andra ställen man har glas så har man ställt in glasen fel. De ska inte nudda varandra. Jag brukar slå lite på hyllor med glas när jag satt in grejer på dem för att kolla att glasen inte rör varandra.

13. Chaly
    Medlem · Nivå 8
    Likadant här med träbjälklag över krypgrund i kåk byggd 1992. Inget att oroa sig över.