Byggahus.se

Klippos knivar?! Samt hur funger dess tändsystem?

1. R
    Bannad Nivå 12
    Hej,
    Jag blev igår med en klippo. Dock så rasslar det om den när man drar i snöret. Jag lokaliserade rasslet till kniven som sitter under. På kniven sitter två mindre knivar. Markerat i rött är en av knivarna som verkar kunna rotera fritt när jag kände på denna och motsvarande på andra sidan. Skall det vara så eller ska de dras åt så de inte kan rotera fritt?

I övrigt är jag inte van vid ett knivblad som ser ut på bilden (har bara sett de här avlånga som är lätta att ta bort och vässa). Vilka sidor är de egentligen jag ska vässa på bifogad bild. Är de alla kanter på hela den stora trissan också? :wow:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild.JPG

Jag undrar också hur tändsystemet fungerar på denna maskin. När jag kom hem med den var den stendöd. Jag märkte att jag inte hade gnista på stiftet. Däremot när jag justerat viren till handtaget så var inte längre en metallkloss i kontant med svänghjulet. Då fick jag plötsligt gnista. Jag trodde det var tvärtom, dvs när jag förde samman metalldelarna som jag skulle få gnista, istället var de här tvärtom, nån som kan förklara detta elektriska?

Redigerat 8 feb 2015 16:24
  2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Det ska va sex blad som ska rotera fritt på den och det är bara knivarna som ska va vassa.

3. R
    Bannad Nivå 12
    jasså alla ska rotera fritt, även den du ser till vänster där?

4. A
    Medlem · Nivå 19
    Den till vänster skall också rotera fritt. Vidare ser det ut att fattas två knivar. Jag tror att de lösa knivarna kan köpas som reservdelar.

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Man köper ett kit med alla sex knivarna.

6. M
    Husägare Nivå 10
    Jag kan tänka mig att handtaget / klossen är en så kallad "dödare" (tänk gammal moped) och när den jordas så stannar maskinen.

7. boltis
    Medlem · Nivå 9
    Jag hade bytt ut den tallriken mot en vanlig mulcherkniv istället.

8. R
    Bannad Nivå 12
    okej, men ska man bara lägga bladet på den delen som tittar ut och banka med en hammare tills stålet plattar till sig och låser fast kniven? Hur ska den då kunna rotera? För de gör inte den kniven på motsatt sida heller, de som roterar är bara de två knivar som är längre. Dessa har två plastdistanser som gör att de kan snurra fritt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild4.jpg

9. R
    Bannad Nivå 12
    jasså kan man byta till en vanlig kniv?! Var ser man isåfall vilken kniv som passar min?!

Vad kallas kniven jag har idag och vad är den bra för jämfört med en vanlig?

Redigerat 8 feb 2015 19:34
  10. A
    Medlem · Nivå 19
    Rensa bort lite mer gräs så ser du hur det sitter ihop. I varje hörn av den rombiska plåten finns ett nyckelhålsformat hål. Knivarna sitter på runda fästen som är iskjutna i "nyckelhålen" och hålls på plats av en låsfjäder på motsatt sida. Du kan hålla upp låsfjädern med en skruvmejsel och knacka knivarna mot plåtens centrum. Likadant gör du för att få bort resterna av de trasiga knivarna i de yttre hörnen av romben. Sedan rensar du bort gräs och eventuell rost så att de nya knivarna löper lätt i spåren.

11. A
    Medlem · Nivå 19
    Vad är en vanlig kniv? Det där är en vanlig klippokniv. Byter du till något annat så måste det vara rätt storlek för kåpans bredd.

12. R
    Bannad Nivå 12
    en avlång kniv

13. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Jag hade mulcher innan men bytte till den du har, klipper mycket bättre.

14. R
    Bannad Nivå 12
    Redigerat 8 feb 2015 20:25
  15. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Det är dom undre, sen behöver du dom övre också.