Byggahus.se
Har tidigare köpt gräsklippare i lägre/mellan-klassen skulle jag säga, och dom har bara hållt något år eller 2 och sedan börjar drivningen och andra detaljer fallera på dom. Så nu tänkte jag satsa på en i bättre kvalite och har sett att "proffsen" ofta kör Klippo. När jag kollar på deras hemsida så känner jag att Comet S är den "bästa" för mig då den är något bredare klippbredd, mulch/multiklipp samt självgående än deras billigare modeller. Men är det värt pengarna? Finns från 6995kr just nu. Eller bör jag satsa på någon annan, och om ni tycker någon annan är bättre så vill jag gärna ha beskrivning på just varför dom maskinerna är bättre och inte bara "därför"

Klippo rostar inte i sönder.

Har både en Klippo respektive Honda, där jag gillar Hondan bäst. En spak för att skifta mellan mulcher och uppsamling, samt fin motorgång/styrka. Men den ligger i övre prisskiktet, Både har rostfria kåpor.

A AndersS skrev:
Har både en Klippo respektive Honda, där jag gillar Hondan bäst.
Jag skulle nog titta på en Klippo med Hondamotor om jag skulle köpa en ny idag. Har en klippare med Hondamotor och det är avgjort den bästa gräsklipparmotor jag haft/använt, och jag har avverkat en hel del klippare genom åren.

• Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Vi har en Klippo Excellent H och den är undermotoriserad eller i varje fall har de gjort något, troligen pga. Svanen-märkningen.
När det börjar bli lite blötare på hösten tjuvstoppar den ett antal gånger under en klippning då den inte orkar driva kniven.
Med drivning hade det nog varit ännu värre.
Vi har även en Husqvarna Rider och den är det bara böttgas på så tar den allt.
På Klippon finns ingen gas. :lying::geek:

A AndersS skrev:
Har både en Klippo respektive Honda, där jag gillar Hondan bäst. En spak för att skifta mellan mulcher och uppsamling, samt fin motorgång/styrka. Men den ligger i övre prisskiktet, Både har rostfria kåpor.
Honda är väl bakhjulsdriven i alla fall var dom det tidigare hade dom haft framhjulsdrift hade jag köpt en men nu blev det en framhjulsdriven Klippo med Honda motor i stället är hel nöjd med den sen nått år tillbaka.

Kör du med uppsamlare är den bakhjulsdrivna bättre. Hade tidigare en Stiga Turbo som Hondan ersatte gick inte få tag på ny uppsamlingspåse (30 år och lättmetallchassie), Stigan hade framhjulsdrift och när korgen började fyllas så tappade den drivet.
Hondan har även steglös drivning som man enkelt reglerar eller kopplar ur utan att behöva släppa handtaget.
Men jag erkänner att den kostar lite mera men har då en 190cc motor så den tappar aldrig orken när man inte varit i stugan på två veckor eller att det regnade helgen innan.
Hemma rullar det en vanlig Klippo mulcher utan möjlighet till uppsamling som driver på framhjulen, men där har man ju ingen korg som belastar.

Uppsamlare är inget för mig förra klipparen kunde man välja uppsamling eller utan körde 1 gång med uppsamlare på säkert 15 år får ju tömma hela tiden bättre låta gräset lika kvar sönder klippt.

Grillen Grillen skrev:
Har tidigare köpt gräsklippare i lägre/mellan-klassen skulle jag säga, och dom har bara hållt något år eller 2 och sedan börjar drivningen och andra detaljer fallera på dom. Så nu tänkte jag satsa på en i bättre kvalite och har sett att "proffsen" ofta kör Klippo. När jag kollar på deras hemsida så känner jag att Comet S är den "bästa" för mig då den är något bredare klippbredd, mulch/multiklipp samt självgående än deras billigare modeller. Men är det värt pengarna? Finns från 6995kr just nu. Eller bör jag satsa på någon annan, och om ni tycker någon annan är bättre så vill jag gärna ha beskrivning på just varför dom maskinerna är bättre och inte bara "därför"
Jag har en klippo Comet. 20+ år nu. B&S motor. Starar på första rycket varje år. men jag har bytt mulcher många, många gånger. de går sönder ganska lätt. Gjort service 2-3 gånger, när den blivit tjurig. Går sedan som en klocka igen. Självgång tycker jag är helt onödigt. Dels blir maskinen tyngre och bökigare när man ska finlira runt buskar och annat, och dels för att jag vill klippa fortare än den vill gå. Så jag putta på iallafall. Uppsamlare är helt onödigt på allt över ett en gräsmatta på några 100kvm. Den hamnar snabbt permanent i garaget. Heja Klippo säger jag.

Självdriften är inget att vara orolig för på klippo, den funkade felfritt förutom ett rembyte, på min första Klippo jag köpte beg 1986. På ersättaren jag köpte 2002 har jag inte ens öppnat o kollat remen än.

P Per i Hamrånge skrev:
jag har bytt mulcher många, många gånger.
Erkänner min okunskap men exakt vad är en "mulcher"?

H hydrolift skrev:
Vi har en Klippo Excellent H och den är undermotoriserad eller i varje fall har de gjort något, troligen pga. Svanen-märkningen.
När det börjar bli lite blötare på hösten tjuvstoppar den ett antal gånger under en klippning då den inte orkar driva kniven.
Med drivning hade det nog varit ännu värre.
På Klippon finns ingen gas. :lying::geek:
Har samma problem med min Klippo men i övrigt är det en kanonklippare.

Man köper klippare utifrån behov.
Hemma Klippo mulcher 500 kvm och ytterst sällan långt gräs. Driv på maskin.
Stugan med Honda med valbar mulcher/uppsamlade via spak, 1500 kvm där gräset närmast huset samlas upp på och på "småängarna" tuggas det ned. Driv på maskin och aldrig fullfart då den går för fort.
Så helt olika behov(y)

Alfredo Alfredo skrev:
Erkänner min okunskap men exakt vad är en "mulcher"?
Det finfördelar gräset så man slipper kratta upp gräsklippet.

B1962115-2C3D-4176-8DFC-E175EF3C9D8F.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H hydrolift skrev:
Nu har jag en fråga.
Böttgas?:thinking:
Bottengas?

• Gilla
  • Haha
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.