Byggahus.se

Klippning av hängsälg

1. R
    Medlem · Dalarna · 115 inlägg

Rozeman

Medlem
    Förra våren, alltså mars/april 2007, planterade vi en hängsälg. Den var inte hög då och har inte blivit nämnvärt högre drygt ett år efter planteringen. Vad som däremot har vuxit ordentligt är de hängande grenarna! Trädet är ungefär en meter högt och grenarna är mellan 1.5 -2 meter.
    Kan man klippa av grenarna så att de blir proportionella till trädet? Alltså att de är något kortare än stammen. Som det nu är, blir det lite trixigt med gräsklippningen runt trädet.

2. F
    Medlem · Stockholms län · 1 970 inlägg

Farzan

Medlem
    Om det är en salix 'kilmarnock' - och det är väl det som hängsälg brukar vara - så är det en naturlig mutation av vanlig sälg. Av naturen är den en buske med hängande grenar och för att bli ett träd ympas den på en stam av vanlig sälg. Den kommer alltså inte att bli högre utan tillväxten är precis som ni har sett, den hängande kronan blir längre och tätare.

Visst kan ni klippa grenarna om ni tycker att de är i vägen. Klipp inte för mycket bara för det är just det här fontänlika hänget som är charmen med den här sorten.

3. M
    Medlem · Skåne · 627 inlägg

maggan9

Medlem
    Jag har i år klippt min hängsälg 3 ggr sedan i juli. Senast i förrgår. Varje gång har jag tagit ca 75 cm som legat på backen och släpat. Iförrgår klippte jag upp den lite så att man kan se stammen och växterna under (skölpaddeörten mm) ska få någon chans. jag är nästan säker på att jag har kilmarnock och att den har även vuxit i höjd under detta år.. I alla fall har stammen blivit betydligt tjockare...
    Lite längre bort finns ett ca 3 m hög hängsälj, menar du Farzan att man satt ett sånt högt träd från början? Detta träd är åtskilliga år, stammen är ganska tjock...

4. R

Rozeman

Medlem
    Jag har i skrivande stund ingen koll på det latinska namnet, men jag har kollat runt lite på Nätet, ser ut att vara en Salix Kilmarnock vi har. Vill minnas att den skulle bli runt 1,5m hög.
    Känns riskfritt att ansa till grenarna lite, hoppas jag. Förresten, nu eller vänta till våren?

5. R

Rozeman

Medlem
    På lappen som fortfarande(!) sitter kvar på stammen står det Salix caprea 'Pendula'. Grenarna är i dag klippta i proportion till stammen.

6. F

Farzan

Medlem
    Jag googlade litet och det verkar som att salix caprea 'pendula' och salix caprea 'kilmarnock' är samma sak. Och om det skulle stämma så är i alla fall båda hängvarianter av vanlig sälg, som den också ympas på för att få ett uppstammat träd.
    Det går säkert bra att ansa den nu.

maggan9: Ja, om du menar att *stammen* på din grannes träd är tre meter, så var den säkert det från början också. Det enda som växer på längden på ett träd eller en buske är de mjuka årsskotten. Förvedade delar, såväl stam som grenar, kan inte växa på längden utan blir bara tjockare. Om du slår i en spik två meter upp på en trädstam, så sitter den efter tio år fortfarande bara två meter upp.
    Däremot blir den ju större med tiden i och med att "fontänen" blir yvigare. Bredare framför allt men litet högre också totalt sett.

7. M

maggan9

Medlem
    Farzan jag sa att trädet var 3m högt dvs mått från marken till högsta höjden på trädets krona. Inte att stammen var 3m ( som om någon sa det till mig skulle jag tro du pratade om trädetsomkrets)... Naturligtvis känner jag till hur tillväxten sker hos träd, nya silrör och vattenledningsrör bildas varje år som sedan blir till vedämne( "årsringar") efter ett år. Vad jag menade var att inte bara det ympade delarna växer utan också ursprungsstammen, blir tjockare. I alla fall består den översta delen på vår hängsälg av en ympad stambit som ligger som en normal till den vanliga stammen ( alltså 90grader mot ursprungsstammen.)

Om stammen ökar i omkrets kommer alltså vårt träd att öka i höjden med lika mycket som stammens diameter växer till. Alltså kommer vår hängsälj att växa på höjden inte bara pga årsskotten utan också pga stammens tillväxt.

På ett år har alltså vår hängsälj blivit ca 15 cm högre. Från mark till högsta punkten på kronan.

8. F

Farzan

Medlem
    maggan9: Ursäkta, jag menar inte att vara näsvis eller något, men jag förstår inte riktigt vart du vill komma - först ställer du en fråga till mig men sedan visar det sig att du redan vet hur allting funkar - menar du att jag har sagt nånting som är fel eller..?

9. M

maggan9

Medlem
    Ursäkta själv, jag var väl lite konfunderad av trädet som står på kommunens mark och inte hos en privatperson( annars har jag kunnat fråga) . Jag funderade på hur har det trädet kunnat blivit så stort om det inte kan växa till på höjden... Nu kan man ju inte se var kronan slutar och stammen börjar, kanske var det en vanlig sälj som man med våld fått grenarna att växa nedåt under några år?

För inte finns det väl så höga hängsäljar > 3m ( salix) att köpa? Trädsammen har en diameter på ca 25-30 cm så trädet är ju inte purfärskt och planterade troligtvis i början av 1970 talet när hyreslägenheterna byggdes.

Ska försöka få en bild på den gamla hängsälgen. Det är ett sådant här träd man vill ha...

Redigerat 3 okt 2008 15:48
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.