Hej,
Jag bor högst upp i ett lägenhetshus (Brf) som dragit in FiberLan för ett antal år sedan. Då jag precis har rivit en innervägg där ett klassikt antennuttag för TV&radio suttit, har jag nu en lös coax-kabel liggandes på golvet. Det verkar som att byggarna fick med sig uttaget till tippen.
Då min Brf har internet och tv iva fiber och med en LAN sladd så används inte coax sladden. Sladden kommer från min grannes lägenhet och slutar hos mig.
Jag skulle vilja kapa sladden vid väggen och spackla över hålet och således avsluta sladden innuti väggen. Jag vet ej om jag kan dra strömmen på denna slagg via min huvudströmbrytare (troligtvis inte) och vet inte heller hur bekväm jag är med att ha en exponerad kopparstråd som är strömförande inne i väggen. Hantverkare antydde att detta var okej.
Till min fråga - är en koaxkabel ur bruk strömförande? Min spänningsmätare noterar en svag spänning vid sladden. Går det att "avsluta" sladden på ett säkert sätt och sedan gömma den i väggen?
Mycket tacksam för hjälp.
Detta är kabeln:
![]()
Uttagsdosan:
![]()
Mvh
Dick
3 654 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Klippa och gömma en Coax kabel
-
Medlem · 4 inlägg 28 sep 2019 12:34
-
28 sep 2019 12:45 #2
Ibland kan man mata ex. antennförstärkare via koaxialkabeln, men det ska då alltid vara spänningar som är ofarliga, 5-12 V ca.
I ditt fall skulle jag bara gömma kabeln på bästa sätt. Den lär aldrig komma i bruk igen. -
Medlem · 4 inlägg 28 sep 2019 12:5028 sep 2019 12:50 #3
Då förstår jag.. Jag har blivit berikad med ca 5 m överbliven kabel efter väggen togs ner. Snickarens (obs- ej elektrikerns) rekommendation var att klippa den där den sticker ut ur väggen och spackla över. Är det okej att klippa en kabel även vid så låg spänning? -
28 sep 2019 12:53 #4
Som sagt, där ska inte finnas någon spänning som ska utgöra en personfara.
Hur mycket spänning mäter du på koaxen?
Har du kollat med föreningen vad som gäller för dessa grunkor? -
28 sep 2019 13:48 #5
Det är inte spänning som kan bli "ditt" problem utan att andra i huset kan tappa sin tv bild. Antenn SKA avslutas med ett slutmotstånd det sitter i antennuttaget endera inbyggt eller som ett löst motstånd monterat där vidarekopplingen skulle gjorts. Så klipp inte kabeln utan att se till att du har ett slutmotstånd monterat. Skulle det visa sig att ni får problem i huset pga. en kapad antennkabel kan det bli en lite mer kostsam felsökning.
- Laddar…
-
Medlem · 4 inlägg 28 sep 2019 17:2928 sep 2019 17:29 #6
Tack för svaren!
Bara för att förtydliga, jag har alltså sista stationen i min lgh. Kollade med styrelsen och de skulle återkomma. I mitt fall handlar det mer om att korta kabeln 5 m, om det var en sluten slinga som krävde min kopplingsdosa är den redan bruten.
Tack för era kommentarer.
//Dick -
28 sep 2019 17:38 #7
Vanligtvis stängs det analoga nätet ner när fiber dras in. Det lär aldrig återuppstå.
Har du haft kabeln på detta sätt nu, utan att någon har klagat så är risken liten att ett ev. bortkopplat termineringsmotstånd skulle ställa till problem. -
Medlem · 4 inlägg 28 sep 2019 17:39
-
Medlem · Stockholm · 4 491 inlägg 28 sep 2019 18:0428 sep 2019 18:04 #9
Men kolla för säkerhets skull med föreningen att de inte lägger ut "must carry" kanalerna i de gamla nätet och räknar med att det är i bruk.
-
28 sep 2019 18:12 #10
Jag skulle sätta en apparatdosa och avsluta i den, speciellt om coaxen ligger i slang.
Dels kommer du åt den om det skulle vara nåt, dels så kanske nån kommer på om nåt år att nåt nytt ska dras i gamla rören- Laddar…