13 077 läst · 42 svar
13k läst
42 svar
Klippa gräs på andra sidan häcken?
Förfallit? För att någon inte ligger med sax o klipper gräs på en mur. Jag anat att vi alla har olika gränser för vad vi kallar förfall.. Så här ser förfall ut om du fråga mig.. (visst det har passerats sedan länge)J Jontha skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ingen murexpert men det är ju en hög med staplade stenar, på vilket sätt förstör gräs muren? Rötterna från häcken är väl mycket mer troliga att de flyttar stenarna jämfört mot gräset? Men hade det varit jag som varit granne så hade jag väl bara sagt att TS får gärna underhålla sin mur hur han så önskar och är välkommen att göra det även från min sida. Jag hade varit villig att klippa häcken på min sida så den uppfyller mina krav (vilka är rätt låga utöver att saker ska inte vara fysiskt i vägen) önskas det något utöver detta är det upp till TS att ombesörja det.J Jontha skrev:
Så du tycker det är helt ok att man som granne planterar en häck på sin sida och sen skiter I att ta hand om den utan överlåter det åt sina intet ont anande grannar som inte har bett om att få allt det extraarbete och inte heller bett om någon häck?Farstatjej90 skrev:
Det är kanske du som är min granne? 😢
Ja det är ok om grannen är dum i huvudet som i det här fallet. Inte bara ok utan rekommenderat.👍🤔Pellegnillot71 skrev:
Så gör min granne från Thailand.H hapazard skrev:
Struntar fullständigt i sin granhäck. Den är på sina ställen 6 meter hög. Växer 40cm per år. Jag klipper min sida och toppen med en sax förlängd med kvastskaft. "Jag hinner inte" säger han. Försöker hålla den på 3 meters höjd.
Bara att stå ut....😉
Jag tycker det där ser helt OK ut. Skulle inte förvänta något mera än så som det ser ut bilden av en fullt frisk granne. Tar grannen upp det här igen, förklara att nu när du inte kan göra det själv så är årlig klippning av häcken det du kan erbjuda, men om grannen själv vill ordna/sköta mera på sin sida så har hon din tillåtelse.M Moxie22 skrev:Hej. Jag bor i ett mysigt område där de flesta villorna byggdes i början av 60-talet. Jag köpte huset för ca 15 år sedan. På en sidan bor en äldre dam som har vuxna söner som hälsar på då och då och hjälper med snöskottning, gräsklippning, med mera.
[bild]
Mellan våra tomter finns en tät och fin häck (ca 25 meter mot grannen) som troligtvis funnits där i minst 20 år. Som det framgår av skissen står häcken på min sida av gränsen med ca 60 cm höga murstenar nedanför. Med åren har tomt-markeringarna försvunnit så jag kan inte se exakt var tomtgränsen går, men, troligen går den utanför häcken, enligt skiss.
Under tio år klippte jag häcken på båda sidor och tog bort och sopade upp löv och annat på grannens asfalt. Jag höll också efter den lilla gräs-remsan mellan häcken och muren vilket är omöjligt utan att stå på hennes uppfart. Jag har bott i villa med häck runt om förut där det aldrig varit tal om annat är att man sköter sin sida. Anledningen till att jag ändå höll efter grannens sida var att hon, som sagt, är lite skröplig.
För fyra år sedan fick jag ryggproblem. Framåt slutet av sommaren kommer grannen plötsligt och ringer på dörren (vilket aldrig hänt tidigare). Hon säger: "Nu är jag hemma från sommarstugan. Nu kan du sätta i gång och snygga till häcken". Jag förklarade att jag hade problem med ryggen och att de kanske kunde ta över nu. Det har förstås inte hänt. Sedan dess har jag anlitat Veteranpoolen att klippa häcken på både min och hennes sida och samla ihop grenarna, inget mer. Nu växer långt gräs och till och med i skarven mellan stenmur och asfalt låter hon ogräset växa trots att hon är pedant i övrigt. Som framgår av bilden ser det väldigt fult och ovårdat ut.
Som jag skrev ovan har hon två stora, starka söner som ofta jobbar på gården men de rör inte gräset. Det vore väldigt intressant att få synpunkter på hur ni ser på situationen. Vad är ”rätt” och vad är ”fel”? Hur skulle ni hantera det?
Jo, det är ju det rimliga. Den som bryr sig får sköta häcken som den vill.R Ryzen skrev:
Behöver inte ha moral mot en som säger: jag är hemma nu kom över o klipp häcken.yonna skrev:
Såna som du ska inte "ge råd" i detta forum.Farstatjej90 skrev:
Du kan raljera om saken men du kanske inte förståelse hur mycket tid och energi som går åt om man har en granne som skiter I sina åtaganden.
Kan man inte ta hand om sina häckar ska man inte plantera dem, och gemensamma häckar i tomtgränsen fungerar bara så länge ursprungsägarna bor på fastigheterna.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 053 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 053 inlägg
Småhus är inget för den late. Vill man inte ordna med att klippa häck, måla staket, rensa grusgång o s v så får man välja en tomt med naturtomt eller bo i lägenhet. Eller den äldres lösning: låta allt förfalla och lämna det till nästa generation.
Jag har inget emot att klippa häck, måla staket, rensa grusgång mm. Jag ÄLSKAR trädgårdsarbete och jag ÄLSKAR min trädgård. Men jag är inte ett dugg intresserad av att sköta även min grannes trädgård. Det är hans d-a skyldighet. Man ska noga tänka efter vad man planterar INNAN man planterar det.Claes Sörmland skrev: