Byggahus.se

Klippa äppleträd

1. G
    Medlem Nivå 6
    Hej!
    Om detta träd ska klippas, hur skulle ni klippa det då?
    Tänker att någon duktig person kanske kan dra lite streck på bilden så jag får ett hum om hur man kan göra.

Vill ha kvar trädet men kan absolut tänka mig trimma ned det ganska kraftigt. Äpplena blir inte goda och inget vi tar reda på.

2. B
    Medlem · Nivå 22
    Om ni inte äter äpplena finns det ju ingen anledning att beskära äppelträdet alls, annat än för att ta bort skadade grenar. Man beskär ju äppelträd på ett särskilt sätt för att öka skörden och se till att äpplena kommer hyfsat långt ner så att de inte blir allt för svårplockade.

3. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Framförallt kan man inte klippa det nu.

4. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Grenar som ligger mot andra och de som växer inåt klipper man bort.
    Ett gammalt talesätt är att man skall kunna kasta hatten genom grenverket när det är klippt.

5. B
    Medlem · Nivå 22
    Fast det är väl för att säkerställa att solen kommer åt äpplena så att de växer och mognar bättre. Man brukar väl inte säga så om andra sorters träd.

6. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Nu kan jag egentligen ingenting om hur man klipper fruktträd, men jag håller nere mina träd på höjden, samt att jag tar bort alla grenar som sticker inåt mot stammar och grenar. I övrigt så tunnar jag ut så att ungefär var tredje gren får vara kvar. Vill jag bli av med större grenar så tar jag bort dem.

Jag får massor av frukt i mina träd, så jag gör nog inte helt fel.

7. B
    Medlem · Nivå 22
    Absolut inte, men nu verkade ju TS inte bry sig om frukten och då är det ju onödigt att lägga tid på att maximera skörden. Vill man i stället ha ett äppleträd som ser ut som ett träd med en naturlig profil så ska man ju hantera trädet som man hanterar rönn, lönn, ek osv.

8. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Jag tänkte inte på frukten specifikt, utan mer att trädet inte mår dåligt om det får frukt...

9. B
    Medlem · Nivå 22
    Traditionell äppelbeskärning är väl ofta inte så bra för träden på lång sikt utan det blir ju ofta långa och tjocka grenar rakt ut från stammen som riskerar att brytas loss om man inte stöttar under grenarna. Kommersiella odlingar är ju extrema när det gäller hantering av träden för att maximera skörden fort och byter väl ut träden efter typ 15-20 år när skörden börjar avta.

Nu vet jag inte om det gäller äpplen men en del växter sätter enormt mycket frukt/frö när de håller på och dö bara för att säkerställa att det blir en avkomma i stället.

• Laddar…
  10. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Vi pratade väl om ett äppelträd???

11. B
    Medlem · Nivå 22
    Fast egentligen inte om äppelträd generellt utan om TS träd som inte ger några äpplen som man vill äta.

12. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det kan absolut vara vettigt att klippa trädet även om det är ett prydnadsträd. Om bilden är ny så ser ju inte våren ut att ha kommit så långt hos dig. Men det är ändå inte riktigt rätt tid att klippa nu.

Jag skulle rekommendera att ympa in en vettig äppelsort om de inte är ätliga.

13. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    ... och vad för trän ger äpplen mer än äppleträd???:thinking:
    TS visar en bild och skriver att det är ett äppleträd i en tråd som har rubriken "Klippa äppleträd" och jag ger då givetvis ett råd som gäller äppleträd och ingen annan sorts träd.

14. H
    Medlem · Nivå 7
    Men han var ju inte intresserad av frukten, så då är det ju onödigt att beskära för att få bättre fruktkvalitet. Istället kanske man vil beskära för att behålla fin form, eller helt enkelt beskära så lite som möjligt,

I så fall räcker det utmärkt att med såg (använd ej sekatör på uppvuxna träd!) ta bort döda grenaroch kanske grenar som korsar eller går in i kronan.

• Laddar…
  15. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Det var ett himla tjat om frukten! :mad:
    Jag beskrev hur man klipper ett äppelträd på bästa sätt och skiter i om det blir ett äpple eller 100!.

Även ett oklippt träd kan ge massor av frukt. Då är det väl lämpligare att klippa det rätt och bli av med en massa grenar som också ger frukt? Vill TS över huvud taget inte ha någon frukt är det bästa rådet att såga ned trädet och plantera ett prydnadsträd...