Byggahus.se

Klinkersrad utmed fönster

1. D
    Medlem · 16 inlägg

daniel_soderlund

Medlem
    Har en idé att lägga en rad med klinkers (bredare modell ex 30x60) utmed ytterväggarna där vi har stora och höga fönsterpartier. Har fått för mig att det skulle kunna minska risken för kallras i och med att värmeöverföringen från golvvärmen blir bättre i klinker.

Någon som gjort så?
    Är det rätt tänkt?
    Hur blir fogen mot parketgolvet snyggast, list eller mjukfog...

2. D
    Husägare · 638 inlägg

drx

Husägare

Re: Klinkersrad utmed fönster

För min del känns sten som ett kallare material än trä och jag tror personligen inte att du löser något genom att göra så.

Att det sen är svårt att få en snygg övergång mellan klinkers och trä spelar även det in för mig.

3. A
    Medlem · 15 inlägg

ar_plattsattare

Medlem

Klinker leder och håller värme bättre än trä, men det är nog tveksamt om det skulle göra jätte skillnad fast lite bättre blir det nog.

Övergången mellan golven blir nog snyggast med en list. mjukfog blir rätt ful med tiden.

Gjutjärn är också kallare än trä men efter en stund på spisen  så...(Golvvärme) ;)

4. S
    Medlem · 192 inlägg

sigpl

Medlem

Tror inte det är någon skillnad ur värmegolvssynpunkt - efter ett tag är ju materialet genomvarmt i vilket fall som helst, till samma temperatur. Fast det kan ju vara annorlunda och snyggt.

5. S
    Medlem · 940 inlägg

Lite kan det nog ge om du lägger slingan lite tätare utmed fönstret (dvs under klinkersraden).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.