Byggahus.se

Klinkers på trägolv?

1. P
    Medlem · 548 inlägg
    Skall till och lägga klinkers på ett gammalt furugolv.
    Hur skall jag göra?
    Räcker det med golvgips för att reducera rörelsen i klinker så att inte fogarna spricker?
    Isåfall vilken tjoklek på golvgipset?

2. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

Re: Klinkers på trägolv?

Golvgips är alltid 13 mm, du märker när du skall lyfta en skiva - ser liten och lätt ut men... :-X

Vad har du för material/dimension under furugolvet?

3. P
    Medlem · 548 inlägg

Ingen anning vad jag har under.
    Golvet är original sen huset byggdes 1923.
    Idag ligger 3 olika sorters golv ovanpå originalgolvet, en plastmatta överst, sedan något hårt linoliumgolv eller liknade samt under det en plywoodskiva.

4. ByggaNytt

ByggaNytt

Medlem

Ja, nån form av träbjälklag då kanske...

Golvet får ju inte svikta når du går på det, lite svårt att avgöra så här på distans. Sedan beror ju på hur mycket du kan/vill bygga i höjd också. Du kan ju riva bort ner till plywooden/furugolvet och limskruva ett lager golvgips. Verkar det stadigt så klinka på, annars ett lager limmat golvgips till. Dubbla golvgips blir garanterat stadigt om nu underkonstruktionen är någårlunda nomal ;)

Läs mera här:

http://www.norgips.se/type1.asp?gid=407

5. P
    Medlem · 548 inlägg

Har rivit upp diverse mattor så jag kommit ner till trägolvet i hallen(samma som i kök som skall klinkas), och där har jag 48mm upp till tröskeln.
    Så mycket kan jag bygga, men om det blir snyggt vet jag inte.
    Men två lager golvgips a` 13mm skall nog gå, om än precis.
    Måste ju bli stabilt eftersom det är kök, och vitvarorna väger en del.
    Alltså bara att skruva första lagret gips i furuplanken och sen lima andra lagret?
    Kan tillägga att golvet sviktar knappt någonting idag, då får man stå och hoppa för att det skall röra på sig.
    Tack för hjälpen. :)

6. ByggaNytt

ByggaNytt

Medlem

Tänk på att det är speciell skruv för golvgips!

Om golvet är så stabilt idag kanske det räcker att limma 1 lager med t.ex Ardex S48 om du vill tjäna bygghöjd. Dock är limmet kanondyrt (~800kr/25kg)! Har själv använt det i våtrum där kostnaden kan motiveras men för kök/hall vete sjutton....
    S48 är ju då tänkt att samverka med golvspån och kanske inte funkar lika bra med furugolv MEN ring gärna och hör med deras support som f.ö. är grymt bra!

Det lär ju finnas konkurrenter angående limmet så du kan ju höra dig för, eller om Forumet kan rekommendera någon produkt. Kan tänka mig att många har limmat med "klassiska" Tremcos PL 400....

Tidigare tråd om S48:
    http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1074974529

Leverantörens info:
    http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/s48.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.