Byggahus.se

Klinkers på "rörligt golv"???

1. L
    Medlem · 44 inlägg

linsjo-9

Medlem
    Vi har ett sandgolv som rör sig lite där vi vill sätta klinkers som är 30*60. Frågan är vad det finns för lösning på detta problem förutom att suga ur all sand och börja om. Platsen för klinkersen är hall och kök. Finns det någon änkom rörlig fog exempelvis?

Tacksam för svar!
    Mvh Linda

2. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

Re: Klinkers på "rörligt golv"???

Du kan inte lägga klinkers på något underlag som "rör" sig. Det finns måånga poster just om klinkersläggning så använd gärna sökfunktionen eller återkom och berätta exakt hur din golvkonstruktion ser ut idag, för jag antar att ni inte går direkt på sanden ;)

3. L
    Medlem · 44 inlägg

linsjo-9

Medlem

Jag har användt mig av sökfunktionen, men inte hittat nått om just "rörlig fog".
    Och idag ligger det faktiskt natursten på golven men fogen är lite sprucken, om detta beror på rörlighet eller okunskap hos de som lagt golvet vet vi ej.
    Mellan golv och sand finns givetvis en spånplatta och en golvgipsplatta.
    //Linda

4. ByggaNytt

ByggaNytt

Medlem

Och under sanden finns? Betong, träbjälklag(dimension, c/c -mått)...

All fog har lite flextillsats men strunt i det, för underlaget måsta vara godkänt för klinkers!

5. L
    Medlem · 44 inlägg

linsjo-9

Medlem

betong

6. ByggaNytt

ByggaNytt

Medlem

Du har inte funderat på att isolera ovanpå betongen samt gjuta in golvvärmeslingor? Skulle ju bli ett kanonunderlag för klinker samt varmt under fossingarna!

7. L
    Medlem · 44 inlägg

linsjo-9

Medlem

Eftersom vi bor i en bostadsrätt på 3dje våningen så är det ju varken golvkallt ellet blött så det känns lite överarbetat för vår del.
    //Linda

8. ByggaNytt

ByggaNytt

Medlem

Ooops, ja man tar ju ibland för givet att det handlar om småhus :p

Att börja riva i bjälklag för hyreshus har jag ingen erfarenhet av så jag att tycker du skall kontakta bostadsrättsföreningen/hyresvärden får råd/hjälp!

9. K
    Medlem · 274 inlägg

kakelmaster

Medlem

Kan du höja golvet 3- 4 cm så kan du lägga en slipsats typ abs 319 på befintliga golvet och sedan lägga ny klinkers.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.