Byggahus.se

Klinkers på ojämt grusbäddsflytande golv

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag har har för avsikt att lägga klinkers i mitt kök men har lite problem med underlaget. Det består nämligen av flytande golv (en spånskiva) på en grusbädd. Med åren (byggår 1963) har gruset "tryckts undan" där man gått frekvent och följdaktligen har golvet blivit gansk ojämt och bågformat. För att nu kunna lägga klinkers vill jag naturligtvis få underlaget jämt.

Min tanke var att hälla ut (ett tunt lager) flytspackel på spånskivan för att få det jämt, och sedan lägga gipsskiva på flytspacklet för att få underlaget helt stumt och sedan klinkers på det.
    Frågan är dock om man kan lägga flytspackel på en spånskiva.

Om detta nu inte är möjligt, vilka olika lösningar kan finnas och vilken rekommenderas?

Tackasam för all information!
    Mvh
    Rikard

2. R
    Medlem Nivå 1

Re: Klinkers på ojämt grusbäddsflytande golv

Hej Mattias - tack för ditt svar.
    Kommer det verkligen fungera att lägga golvgips på ett underlag som är bågformat (c:a en meter mellan de två högsta punkterna) utan att det riskerar att bli bristningar i golvgipset?

3. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Jag skulle satsa på att ta bort spånskivorna och sanden.

4. B
    Medlem Nivå 3

Håller med föregående (Immobil). Om gruset tryckts undan så sviktar spånskivorna och klinkers kräver underlag som inte beter sig så om de skall sitta kvar.
    Det är inte utan orsak man reglar cc 30 under klinkers.

5. N
    Medlem Nivå 5

Yep, kanske bäst att ta ur det gamla golvet´, men gruset är nog lite tråkigt att flytta på.... Kanske kan man kratta ut och padda bädden?