Byggahus.se

Klinkers på källarmur med cellplast emellan

1. T
    Medlem Nivå 1
    Källarmuren är byggd 1945 i en äldre form av lecablock, vilka med tiden blev tämligen fuktgenomträngda. För ca 18 år sedan kläddes två källarväggar meddelst kakelfix med 25cm cellplast samt gjordes omdränering. Allt med lyckat resultat.

Cellplasten blev då inte behandlad med skydd på utsidan, men nu är det dags. Först har jag limmat 7cm bättre cellplast (höjd 60cm) på den övre delen av den tidigare cellplasten med polypuretanlim och nu funderar jag på att täcka med stående frostsäkra klinkers 30x60x1cm och fästa dem med kakelfix eller polypuretanlim.

Men kanske finns det något mera passande medel att limma klinkersen med? Polypuretanlim har jag stort förtroende för. Det limmar sten mot sten, t.o.m. söndriga tegelpannor, trä mot trä, trä mot cellplast och är det bästa limmet över huvud taget för cellplast.

Kan någon bekräfta att det jag tänker på går att genomföra?

Hälsningar

2. T
    Medlem Nivå 1

...Och självklart är klinkers och cellplast på utsidan av grundmuren...

Se rubriken...

3. F
    Medlem Nivå 8
    Inte för att jag vet någonting, men blir inte polyuretanlim lite flexibelt och gummiaktigt? Klinker brukar vilja ha stabilt mineraliskt underlag för att inte spricka.

32 cm cellplastisolering på källarmuren förresten! Är inte det väldigt mycket?

• Laddar…
  4. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för synpunkterna Fred! Jo, polyuretanlimmet blir flexibelt och en nästan som en homogen del av cellplasten. Det fäster på allting och klikerplattorna kommer bli som ingutna i cellplasten. (Jag tror att jag provlimmar en platta mot en lös cellplastbit.)

32cm cellplast på den övre 60cm delen av källarmuren, under ner mot sockeln är det 25 cm. Källaren håller sig nu varmare än huset ovan samt är den svalare på sommaren. Dessutom med den tjockare cellplasten blir kragen runt
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    CIMG1313.JPG
    huset inte så påtaglig. Huset ovan har nu 33cm isolering - tillbyggnaden kommer få 38cm. Lågenergihus, men ändå ej passivhus.